marzec 2023

Nowy biurowiec przy Domu Pomocy Społecznej

Wczoraj przy Domu Pomocy Społecznej w Piotrkowie Kujawskim odbyło się uroczyste otwarcie nowego budynku biurowego. W wydarzeniu udział brał Zarząd Powiatu Radziejowskiego na czele ze starostą Jarosławem Kołtuniakiem oraz zaproszeni goście.

Wydarzenie otworzyła dyrektor placówki Halina Wiśniewska, która powitała gości, następnie kierownik zespołu terapeutycznego Beata Zielińska przedstawiła krótką historię DPS-u. Po tym nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi, którego dokonali: biskup diecezji włocławskiej Krzysztof Wętkowski, poseł na Sejm RP Joanna Borowiak, wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz, członek zarządu województwa Sławomir Kopyść, starosta Jarosław Kołtuniak, przewodnicząca rady powiatu Sylwia Kubiak oraz dyrektor piotrkowskiego DPS-u Halina Wiśniewska. Następnie biskup, w asyście proboszcza parafii w Piotrkowie Kujawskim ks. Krzysztofa Gąsiorowskiego, pobłogosławił i poświęcił nowy biurowiec. Wtedy oddano głos zaproszonym gościom. Pierwsza do mikrofonu podeszła poseł Joanna Borowiak, która przeczytała list od premiera Mateusza Morawieckiego. Starosta radziejowski z kolei podziękował wszystkim, którzy walczyli o realizację inwestycji, która z pewnością podniesie komfort pracy pracowników DPS-u, a  w ramach wdzięczności wraz z dyrektor Wiśniewską wręczyli kwiaty i grawertony wszystkim, którzy przyczynili się do powstania budynku.

Na koniec dyrektor domu zaprosiła wszystkich gości do zwiedzania biur. Tam każdy mógł obejrzeć stare kroniki placówki, a także wpisać się do księgi pamiątkowej. Oprócz wyżej wymienionych gości na uroczystości obecni byli m.in.: wicestarosta Grzegorz Piasecki, skarbnik powiatu Urszula Miętkiewicz, sekretarz starostwa Małgorzata Chłodzińska, kierownicy i komendanci jednostek organizacyjnych powiatu radziejowskiego, radni powiatowi, a przede wszystkim pracownicy piotrkowskiego DPS-u.

DPS w Piotrkowie Kujawskim istnieje od 1980 r., od 1999 r. jest jednostką organizacyjną powiatu radziejowskiego. Budowa otwartego wczoraj biurowca kosztowała 2 324 005,09 zł, z czego 54% zainwestował samorząd powiatowy. W planach jest już dalsza rozbudowa i modernizacja placówki.

Galeria

  • Dyrektor DPS-u - Halina Wiśniewska wita gości
  • Beata Zielińska i Halina Wiśniewska przy mikrofonie
  • Zaproszeni goście
  • Uroczyste przecięcie wstęgi
  • Zaproszeni goście
  • Biskup włocławski Krzysztof Wętkowski i piotrkowski proboszcz Krzysztof Gąsiorowski podczas błogosławieństwa
  • Przewodnicząca rady powiatu Sylwia Kubiak, dyrektor DPS-u Halina Wiśniewska i starosta Jarosław Kołtuniak
  • Poseł na Sejm RP Joanna Borowiak
  • Przemówienie starosy Jarosława Kołtuniaka
  • Przekazanie kwiatów biskupowi włocławskiemu
  • Podziękowania dla wojewody Mikołaja Bogdanowicza
  • Podziękowania dla wicemarszałka województwa Sławomira Kopyścia
  • Podziękowania dla poseł Joanny Borowiak
  • Podzięowania dla dziekana piotrkowskiego ks. Krzysztofa Gąsiorowskiego
  • Przemówienie wojewody kujawsko-pomorskiego Mikołaja Bogdanowicza
  • Zaproszeni goście
  • Upominek dla domu od wojewody kujawsko-pomorskiego
  • Upominek dla domu od wicemarszałaka Sławomira Kopyścia
  • Wspólne zdjęcie uczestników uroczystości
  • Starosta radziejowski wpisuje się do księgi pamiątkowej
  • Radne powiatu oglądają kronikę domu
  • Dyrektor DPS-u - Halina Wiśniewska
  • Wnętrze biura Domu Pomocy Społecznej w Piotrkowie Kujawskim
  • Wnętrze biura Domu Pomocy Społecznej w Piotrkowie Kujawskim
  • Nowo otwarty budynek

W powiecie obradowali 37. raz

Dzisiaj w sali konferencyjnej starostwa odbyła się XXXVII Sesja Rady Powiatu Radziejowskiego VI kadencji. Wzięło w niej udział 15 radnych.

Po otwarciu środowej sesji przez przewodniczącą rady – Sylwię Kubiak i stwierdzeniu quorum, zmiany w porządku obrad zaproponował radny Wiesław Bogdański. Dotyczyły one uchwały w sprawie naprawy i przebudowy drogi wojewódzkiej nr 266, która biegnie przez powiat radziejowski. Rada przyjęła zaktualizowany porządek obrad, po czym starosta Jarosław Kołtuniak przedstawił sprawozdanie z prac zarządu między sesjami. Przedstawione przez gospodarza powiatu informacje zainicjowały rozpoczęcie dyskusji na temat infrastruktury oświatowej, zabytków i wizyty delegacji samorządu w niemieckiej gminie Wahrenholz.

Poza tym na obradach przedstawiono ocenę stanu dróg po okresie zimy oraz ocenę stanu bezrobocia na terenie powiatu. Podczas sesji radni pozytywnie przyjęli sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w 2022 r. oraz plan na 2023 r., a także sprawozdanie z realizacji programu przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy. Podczas spotkania radni podjęli uchwały m.in. w sprawach: określenia zadań i wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zmian w budżecie naszego powiatu na 2023 rok oraz zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Radziejowskiego na lata 2023-2028. Ważnym punktem sesji było przyjęcie uchwały, o której na początku mówił radny Bogdański. Na zakończenie sesji, w wolnych wnioskach, głos zabrali radni, a przewodnicząca odczytała pismo skierowane do rady przez Urząd Marszałkowski w Toruniu.

Szczegółowy porządek obrad przed każdą planowaną sesją można znaleźć na stronie internetowej powiatu radziejowskiego. Tu również znajduje się link do witryny Centrum Realizacji Video (w zakładce Urząd → E-sesja), na której można oglądać sesje powiatowej rady. Dostępne są tam również sesje archiwalne. Zachęcamy do śledzenia obrad.

  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad
  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad
  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad
  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad
  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad
  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad
  • Radni siedzący przy stołach podczas obrad

Wiosna, ach to ty!

Dzisiaj w auli Liceum Ogólnokształcącego w Radziejowie odbył się VIII Międzyszkolny Konkurs Recytatorski „Poeci - Dzieciom”, nad którym tradycyjnie patronat objął starosta radziejowski Jarosław Kołtuniak. W tym jedynym w okolicy konkursie recytatorskim dla dzieci z niepełnosprawnościami wzięli udział uczniowie szkół podstawowych z naszego powiatu.

Tematyką tegorocznej edycji słownych zawodów była wiosna. Wszystkie wiersze w konkursie wprowadzały w ciepły, pogodny klimat. Konkurs podzielony był na dwie kategorie. W pierwszej – klasy I-IV zaprezentowało się dwóch uczestników, którzy ex aequo zajęli I miejsce: Miłosz Kujawa i Paweł Wysocki. W kategorii klas V-VIII zwyciężyli: Zuzanna Domańska i Gabriel Jałoszyński. II miejsce zajęli: Jakub Waszak i Gracjan Popowski, a III – Łukasz Stępkowski, Dominika Dytkiewicz i Krystian Dominiak. Kacper Chaberski, Bartosz Buczkowski, Paweł Walczak, Amelia Czyżewska i Mateusz Jżamnowski otrzymali wyróżnienia. Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!

W komisji konkursowej zasiadały: Karolina Ćwikła – dyrektor radziejowskiej Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej oraz Magdalena Bugalska – nauczyciel z „Łokietka”. Za organizację konkursu odpowiadały wychowawczynie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radziejowie: Lidia Kubiak, Ewa Lewandowska, Małgorzata Kapelińska i Danuta Urbańska oraz Karolina Malec. Nagrody zostały ufundowane przez Starostwo Powiatowe w Radziejowie. 

  • Recytatorzy konkursu "Poeci-Dzieciom" w kolorowych przebraniach
  • Recytatorzy konkursu "Poeci-Dzieciom" w kolorowych przebraniach
  • Recytatorzy konkursu "Poeci-Dzieciom" w kolorowych przebraniach
  • Recytatorzy konkursu "Poeci-Dzieciom" w kolorowych przebraniach
  • Grupowe zdjęcie uczestników z jury i dyrektorem Zespołu Szkół i Placówek w Radziejowie

Webinar dla konsumentów - Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Informujemy, że w środę, 29 marca 2023 r. o 13:00, odbędzie się webinar dla konsumentów pn. "Reklamacje na nowych zasadach". Ekspertem szkolenia będzie Łukasz Wroński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zachęcamy do oglądania.

Link do webinaru ⇾ https://www.infoliniakonsumencka.pl/webinary-podcasty/

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w powiecie radziejowskim ⇾ https://www.radziejow.pl/1050,powiatowy-rzecznik-konsumenta

XXXVII Sesja Rady Powiatu Radziejowskiego

Herb powiatu radziejowskiegoXXXVII Sesja Rady Powiatu Radziejowskiego VI kadencji odbędzie się w środę, 29 marca 2023 r., o godz. 10:00 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Radziejowie.

Porządek obrad

  1. Sprawy organizacyjne:
    a) otwarcie posiedzenia i powitanie,
    b) ustalenie quorum,
    c) przyjęcie porządku obrad,
    d) przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady.
  2. Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu między sesjami. 
  3. Zapytania i uwagi.
  4. Sprawozdanie Przewodniczących z prac komisji.
  5. Ocena stanu dróg po okresie zimy.
  6. Dyskusja.
  7. Ocena stanu bezrobocia na terenie powiatu.
  8. Dyskusja.
  9. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych: wykorzystanie środków z PFRON w 2022 r. oraz plan na 2023 r.
  10. Dyskusja.
  11. Sprawozdanie z realizacji Programu przeciwdziałaniu bezrobocia i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
  12. Dyskusja.
  13. Przerwa.
  14. Podjęcie uchwał w sprawie:
    a) określenia zadań i wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    b) wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów na wynajęcie na okres pięciu lat lokali użytkowych znajdujących się w budynku internatu Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Przemystce,
    c) zmian w budżecie Powiatu Radziejowskiego na 2023 rok,
    d) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Radziejowskiego na lata 2023– 2028.
  15. Interpelacje i zapytania radnych.
  16. Wolne wnioski.
  17. Zakończenie sesji.

Szczepienie lisów przeciwko wściekliźnie

Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii uprzejmie informuje, że w okresie od 27 marca do 14 kwietnia 2023 roku na obszarze wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego (powiat brodnicki, rypiński, lipnowski, włocławski, golubsko-dobrzyński, aleksandrowski, radziejowski; pow. wąbrzeski: gm. Książki, gm. Dębowa Łąka, gm. Ryńsk; pow. toruński gm. Obrowo, gm. Lubicz, gm. Czemikowo) przeprowadzona będzie akcja doustnego szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie, polegająca na zrzutach z samolotów przynęt w postaci zielono­brunatnych batoników w kształcie ściętego stożka, sporządzonych z masy mięsno-rybnej o średnicy ok. 4,5 cm i wysokości ok. 2 cm, zawierających zatopione w środku plastikowe pojemniczki (saszetki) ze szczepionką. Przynęty ze szczepionką będą wykładane na terenach niezabudowanych (lasy, pola, łąki, nieużytki), będących miejscami bytowania i żerowania lisów. 

W celu skutecznego i bezpiecznego przeprowadzenia akcji prosi się ludność o dostosowanie się i przestrzeganie poniższych zaleceń i wskazówek:

  • nie należy podnosić, dotykać i niszczyć napotkanych przynęt (przynęty dotykane przez ludzi nie są podejmowane przez lisy),
  • nie należy wypuszczać swobodnie psów i kotów, a szczególnie nie należy wprowadzać tych zwierząt do lasów i na pola oraz nie organizować polowań z psami przez okres 3 tygodni od daty zrzucenia przynęt,
  • nie organizować wieloosobowych wycieczek do lasu, szczególnie dzieci i młodzieży w trakcie prowadzenia zrzutów oraz przez okres 3 tygodni od daty zakończenia zrzutów przynęt,
  • zgłaszać służbom epidemiologicznym lub medycznym ("sanepid", szpital zakaźny lub najbliższa przychodnia) wszystkie ewentualne przypadki kontaktu ludzi ze szczepionką, a w przypadkach kontaktu bezpośredniego na otwarte rany, oczy, jamę ustną lub nos należy natychmiast przemyć miejsca eksponowane wodą z mydłem,
  • służbom weterynaryjnym wszystkie ewentualne przypadki kontaktu zwierząt domowych i gospodarskich z przynętami,
  • prosi się o szczególne pouczenie o powyższych zasadach dzieci. 

INFORMACJE DOTYCZĄCE DOUSTNEGO UODPARNIANIA LISÓW WOLNO ŻYJĄCYCH PRZECIWKO WŚCIEKLIŹNIE: 

  1. LIS jest głównym przenosicielem wścieklizny. Celem skutecznego zwalczania wścieklizny u lisów podjęta została akcja doustnego uodparniania populacji tych zwierząt poprzez wykładanie przynęt zawierających szczepionkę z żywym, osłabionym wirusem wścieklizny.
  2.  Akcja uodparniania lisów przeciwko wściekliźnie prowadzona jest raz w roku poprzez zrzuty z samolotów przynęt zawierających szczepionkę.
  3. Zrzuty immunoprzynęt dokonywane są na obszarach nie zabudowanych: lasy, pola, łąki, nieużytki, będących miejscami bytowania i żerowania lisów.
  4. Immunoprzynęty koloru zielono-brunatnego mają kształt ściętego stożka (batoników) o średnicy ok. 4,5 cm i wysokości ok. 2 cm; wykonane z masy mięsno - rybnej, zawierają zatopione w środku plastikowe pojemniczki (saszetki) o pojemności ok. 2 ml z płynną szczepionką przeciwko wściekliźnie. Uodpornienie następuje po przegryzieniu przez lisa przynęty a tym samym pojemniczka ze szczepionką, która rozlewa się na błony śluzowe jamy ustnej zwierzęcia.
  5. Szczepionka jest dopuszczona do uodparniania wyłącznie lisów, dla innych zwierząt nie posiada ukierunkowanego działania przeciwko wściekliźnie.
  6. Przynęty dotykane przez ludzi nie są podejmowane przez lisy. 

WSKAZÓWKI DLA MIESZKAŃCÓW TERENÓW, NA KTÓRYCH WYKLADANE SĄ IMMUNOPRZYNĘTY DO DOUSTNEGO UODPARNIANIA LISÓW WOLNO ŻYJĄCYCH PRZECIWKO WŚCIEKLIŹNIE:

  • Nie należy dotykać i niszczyć napotkanych immunoprzynęt,
  • Zagrożeniem dla człowieka może być bezpośredni kontakt immunoprzynęt z otwartymi ranami, otarciami skóry, śluzówkami jamy ustnej i nosa oraz oczami,
  • W każdym przypadku kontaktu człowieka z immunoprzynętą należy miejsca eksponowane przemyć wodą z mydłem i bezwzględnie powiadomić lekarza medycyny, stację "SANEPID-u" lub lekarza weterynarii,
  • Zwierzęta domowe i gospodarskie, które zetknęły się z immunoprzynętą należy poddać badaniu i obserwacji. Obserwacja winna być przeprowadzona przez lekarza weterynarii, protokolarnie opisana z uwzględnieniem danych hodowcy oraz wszelkich jego spostrzeżeń dotyczących badanego zwierzęcia,
  • Fakt podjęcia lekarsko-weterynaryjnej obserwacji zwierzęcia mającego kontakt z immunoprzynętą należy zgłosić właściwemu terytorialnie powiatowemu lekarzowi weterynarii, który ustali tok dalszego postępowania.

Światowy Dzień Zespołu Downa

Dzieci w kolorowych skarpetkach, siedzące w kółku21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Jest to wyznaczona w 2005 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Zespołu Downa data, która nie jest przypadkowa. Nawiązuje do dodatkowego - trzeciego chromosomu w 21 parze chromosomów.

Starosta radziejowski pragnie złożyć  wszystkim, którzy dziś świętują najserdeczniejsze życzenia. Aby każdego dnia byli otoczeni miłością i życzliwością oraz, by byli traktowani z godnością i szacunkiem. Niech 21 marca będzie świętem radosnym, a życie osób z zespołem Downa dobre, barwne i satysfakcjonujące, aby nie brakowało w nim powodów do uśmiechu!

 

Zespół Downa to najczęstsza chromosomalna wada rozwojowa u nowo narodzonych dzieci, w związku z tym, jak podkreślił Brian Stratford, należy pamiętać, że „nie jest chorobą, lecz częścią naszego bogatego i zróżnicowanego dziedzictwa biologicznego”. Podaje się, że każdego roku na 750 urodzonych dzieci u jednego rozpoznaje się zespół Downa. W Polsce żyje około 60 tysięcy osób z trisomią 21.

Ideą obchodów Dnia jest akcja zakładania kolorowych skarpetek „nie do pary” jako wyraz naszej solidarności z osobami z dodatkowym chromosomem oraz tolerancji i wrażliwości na potrzeby osób nim dotkniętych.

_________________________________________________________________________

Data obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa jest symboliczna. Przypada on na 21. dzień 3. miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy, trzeci chromosom w 21. parze składających się z łańcuchów DNA chromosomów w ludzkich komórkach powoduje występowanie tej wady genetycznej. Stąd też inna nazwa tego zaburzenia - trisomia 21.

Sanitarny odstrzał dzików [aktualizacja]

Publikujemy rozporządzenie wojewody kujawsko-pomorskiego w sprawie zarządzenia odstrzału sanitarnego dzików na obszarze zagrożonym wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie naszego województwa. Odstrzału należy dokonać do 30 listopada 2023 r.

Rozporządzenie wojewody

Światowy Dzień Konsumenta

Wózek i napis 15 marca Światowy Dzień KonsumentaDzisiaj Światowy Dzień Konsumenta. Obchodzimy go co roku w rocznicę wystąpienia prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego. 15 marca 1962 r. ogłosił on, że wszyscy jesteśmy konsumentami i sformułował cztery podstawowe prawa każdego z nas: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl powstał w 2014 r. To praktyczny przewodnik po najważniejszych prawach konsumenta: do informacji, reklamacji czy odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Oprócz wiedzy w pigułce znajdziesz tu także wzory pism, infografiki, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz kontakty do instytucji udzielających bezpłatnych porad konsumenckich.

Reklamacje na nowych zasadach
Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące reklamacji. Można je składać albo z tytułu niezgodności z umową, albo na podstawie gwarancji. To do konsumenta należy wybór z której ścieżki skorzysta, przy czym jedna nie ogranicza możliwości skorzystania z drugiej.

Reklamację z tytułu niezgodności z umową składasz do sprzedawcy. Możesz to zrobić np., gdy produkt okaże się wadliwy, jest niekompletny, nie spełnia potrzeb, o których informowałeś sprzedawcę, odbiega od próbki czy wzoru przedstawionego przed zakupem. Pamiętaj, aby zachować dowód zakupu – może to być np. paragon, potwierdzenie z karty, e-mail.

W pierwszej kolejności możesz żądać naprawy lub wymiany. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń, np. po odmowie sprzedawcy lub kiedy nie jest on w stanie naprawić czy wymienić towaru w rozsądnym czasie. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy niezgodność z umową jest istotna, np. produkt nie nadaje się do używania – wtedy od razu możesz domagać się odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny.

Reklamację najlepiej złóż jak najszybciej po zauważeniu wady. Sprzedawca ma na jej rozpatrzenie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie udzielił odpowiedzi, przyjmuje się, że uznał twoje żądania. Pamiętaj, że nie ponosisz żadnych kosztów związanych z reklamacją towaru niezgodnego z umową, w tym kosztów dostarczenia produktu do naprawy.

Sprzedawca odpowiada za wady przez dwa lata od wydania towaru. Przy czym przez cały ten okres jest domniemanie, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Natomiast termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wynosi obecnie sześć lat.

Możesz też reklamować produkt na podstawie gwarancji, jeśli przedsiębiorca (producent, importer, dystrybutor, sprzedawca) jej udzielił. W tym przypadku obowiązują zasady opisane w gwarancji. Nie mogą być one jednak mniej korzystne dla konsumenta, niż warunki, o których przedsiębiorca zapewniał w reklamie. Jeśli w gwarancji nie jest określony jej termin, to przyjmuje się, że wynosi on 2 lata od wydania towaru.

Pamiętaj, to do ciebie należy decyzja, czy złożysz reklamację u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową, czy skorzystasz z gwarancji producenta. Sprawdź, co w danej sytuacji jest dla ciebie korzystniejsze. Sprzedawca nie może ci niczego narzucać. W przypadku sporu z przedsiębiorcą, możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Takiego wsparcia udzielają np. miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów.

Chcesz wiedzieć więcej, wejdź na portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl - poznaj, korzystaj i podaj dalej!

___________________________________________________

Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl 
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Powiat radziejowski: https://www.radziejow.pl/1050,powiatowy-rzecznik-konsumenta 

Inspekcja Handlowa – w twoim województwie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Europejskie Centrum Konsumenckie - 22 55 60 600 – w sprawach transgranicznych dotyczących państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii

  • autor: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Wkrótce rusza nowa edycja konkursu dla pracodawców

Nawet do 300 tys. zł mogą otrzymać płatnicy składek na działania poprawiające bezpieczeństwo pracy. Już za chwilę rusza nowa edycja konkursu. Wnioski można składać elektronicznie od 17 kwietnia do 18 maja 2023 roku. 

Od 17 kwietnia płatnicy składek mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów, które poprawią bezpieczeństwo pracy, zmniejszą zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi, czy zredukują niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy. Tegoroczna pula wynosi 100 mln zł.

Projekty dotyczyć mogą m.in. zakupu maszyn, urządzeń i sprzętu chroniącego przed hałasem i drganiami mechanicznymi, promieniowaniem elektromagnetycznym, urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości. Lista możliwości jest długa. Za uzyskane środki można np. zakupić siatki ochronne, podesty stacjonarne, rusztowania ruchome – przejezdne, schodołazy, czy ręczne wózki platformowe oraz platformowe dwunożycowe. Pieniądze można także wykorzystać na zakup i instalację obudów, osłon i ekranów chroniących przed promieniowaniem jonizującym czy kabin, obudów, ekranów i osłon dźwiękoizolacyjnych lub dźwiękochłonno-izolacyjnych. 

W ramach konkursu każdy pracodawca może uzyskać dofinansowanie nawet do 80 proc. wartości projektu, ale nie więcej niż 300 tys. zł. Minimalna kwota dofinansowania wynosi 10 tys. zł. Pieniądze pochodzą z części funduszu wypadkowego przeznaczonej na działania zapobiegające wypadkom.

W konkursie mogą wziąć udział aktywni przedsiębiorcy, którzy m.in. nie zalegają z opłatą składek i podatków. Firma nie może też znajdować się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem. Wykluczony jest także przedsiębiorca, który otrzymał już w ciągu ostatnich 3 lat dofinansowanie z ZUS lub został w tym czasie zobowiązany do jego zwrotu.

Tylko do 18 maja
Wniosek o dofinansowanie wraz z dokumentacją należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony www.prewencja.zus.pl. Wnioski przyjmujemy od 17 kwietnia do 18 maja. Szczegółowe warunki konkursu i dokumenty do pobrania są dostępne pod adresem www.zus.pl/prewencja  oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS. Pytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl

  • autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim

Dzień Kobiet

Co roku, 8 marca, obchodzimy Dzień Kobiet. Jest to święto międzynarodowe celebrowane na świecie od 1910 roku. Z tej okazji starosta radziejowski Jarosław Kołtuniak wszystkim Paniom przekazuje najlepsze życzenia. 


Kobieta miewa w oczach błyski stokroć wymowniejsze od słów
Arthur Conan Doyle

Z okazji 
Międzynarodowego Dnia Kobiet
pragnę wszystkim Paniom złożyć najserdeczniejsze życzenia 
zdrowia, spełnienia marzeń, pogody ducha i wszelkiej pomyślności.
Życzę sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym,
uśmiechu na twarzy każdego dnia, wiele optymizmu
oraz niegasnącej wiary w siebie i w swoje nieograniczone możliwości.
Niech ten świąteczny dzień przyniesie radość oraz chwilę spokoju 
i wytchnienia od codziennych obowiązków. 

Jarosław Kołtuniak
starosta radziejowski

  • Tekst życzeń z okazji Dnia Kobiet

Nowi komendanci PSP

W środę, 1 marca br., w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Radziejowie odbyło się przyjęcie obowiązków przez nowo powołanego komendanta powiatowego radziejowskiej PSP mł. bryg. Macieja Góreckiego oraz jego zastępcę kpt. Krzysztofa Kozłowskiego.

W uroczystej zbiórce, podczas której nastąpiło oficjalne przyjęcie obowiązków i przywitanie się komendantów ze sztandarem KP PSP w Radziejowie, brali udział wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu radziejowskiego, Komendant Powiatowy PSP w Aleksandrowie Kujawskim bryg. Adam Małecki, a także Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu nadbryg. Jacek Kaczmarek, który osobiście wręczył akty powołania nowym komendantom. Starostwo Powiatowe w Radziejowie reprezentował wicestarosta Grzegorz Piasecki. Wszyscy goście gratulowali nowym dowódcom oraz życzyli im powodzenia i wielu sukcesów w służbie. 

  • Poczet sztandarowy Komendy Powiatowej PSP w Radziejowie
  • Przemówienie komendanta
  • Przemówienie komendanta
  • Przemówienie komendanta
  • Wspólne zdjęcie uczestników uroczystości

Wnioski na nawadnianie i fotowoltaikę – nabór przedłużony do 15 marca

Rolnicy, którzy planują w swoich gospodarstwach inwestycje związane z nawadnianiem lub wykorzystaniem zielonych źródeł energii, wciąż mogą ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” z PROW 2014-2020. Pierwotny termin zakończenia naboru, ustalony na 1 marca, został przedłużony do 15 marca 2023 roku.

Dokumenty przyjmują oddziały regionalne ARiMR właściwe ze względu na miejsce realizacji inwestycji. Wniosek o przyznanie pomocy można złożyć w placówce Agencji osobiście lub przez upoważnioną osobę, albo nadać przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej. Dokumenty można przekazać również w formie elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą.

Wsparcie w obszarze nawadniania w gospodarstwie będzie przyznawane rolnikom w formie refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowanych planowanej inwestycji. A mogą nią być: wykonanie nowego nawodnienia, ulepszenie istniejącej instalacji nawadniającej czy ulepszenie instalacji nawadniającej połączone z powiększeniem nawadnianego obszaru. Wysokość pomocy 
to 100 tys. zł. Standardowo poziom wsparcia wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a w przypadku inwestycji realizowanej przez tzw. „młodego rolnika” – 60 proc.

Refundacja kosztów inwestycji w obszarze zielona energia w gospodarstwie będzie przysługiwała rolnikom, którzy zdecydują się na instalację paneli fotowoltaicznych wraz z magazynem energii. Pomoc można przeznaczyć również na instalację pomp ciepła, o ile są one połączone z instalacją fotowoltaiczną. Panele fotowoltaiczne mogą być zainstalowane na gruncie lub na budynku. Co jednak istotne – pokrycie dachu budynku nie może być wykonane z wykorzystaniem wyrobów zawierających azbest, a budynek musi być usytuowany na gruntach rolnych zabudowanych. Do kosztów podlegających dofinansowaniu należą m.in. koszty: zakupu urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego i jej magazynowania, budowy lub zakupu elementów infrastruktury technicznej niezbędnej do ich montażu czy koszty zakupu pomp ciepła. Wysokość pomocy wynosi 150 tys. zł. Poziom wsparcia to 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a dla tzw. „młodego rolnika” – 60 proc. 

Limity wykorzystane w obszarze E (nawadnianie w gospodarstwie) i w obszarze F (zielona energia w gospodarstwie) nie łączą się z limitami w pozostałych obszarach finansowanych w ramach „Modernizacji gospodarstw rolnych”. W trwających od 31 stycznia naborach do ARiMR wpłynęło 12 wniosków na kwotę 715 tys. zł o wsparcie na inwestycje w nawadnianie i 57 wniosków na kwotę 5,45 mln zł o pomoc na tworzenie instalacji fotowoltaicznych. 

Nawadnianie w gospodarstwie – więcej informacji - otwórz
Zielona energia w gospodarstwie – więcej informacji - otwórz