Październik 2024

Śmierć bliskiej osoby a prawne formalności

Śmierć bliskiej osoby to konieczność załatwienia wielu formalności. Pierwszym krokiem jest zawsze uzyskanie aktu zgonu, który wystawia Urząd Stanu Cywilnego. Dokument jest niezbędny do załatwienia wielu spraw np. ubiegania się o zasiłek pogrzebowy z ZUS czy urlop okolicznościowy od pracodawcy. Następnym krokiem może być zamknięcie kont bankowych zmarłego.

Bardzo ważne jest także zakończenie umów z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami energii oraz innymi usługodawcami. W przypadku umów długoterminowych warto sprawdzić, jakie są zasady ich rozwiązania oraz czy istnieją jakiekolwiek zobowiązania finansowe do uregulowania. Nie można zapomnieć o aspektach związanych z dziedziczeniem majątku. W przypadku testamentu niezbędne będzie jego otwarcie oraz realizacja zawartych w nim instrukcji.

Warto pomyśleć o przygotowaniu własnej koperty tzw. na wszelki wypadek. Powinna ona zawierać wszystkie istotne informacje oraz dokumenty, które ułatwią załatwienie spraw po naszej śmierci. Można ją przekazać zaufanej osobie, komuś z rodziny, przyjacielowi, prawnikowi czy lekarzowi.

Zebrane informacje znajdziesz w dokumencie poniżej. Mogą być one pomocne w zakończeniu zobowiązań zmarłego oraz załatwieniu urzędowych formalności. Dowiesz się również, jak uzyskać przysługujące świadczenia oraz co warto umieścić w kopercie na wszelki wypadek.

  • autor: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów