Przejdź do sekcji:
Rotator zdjęć
Misja kulturalna
29 maja to Dzień Działacza i Animatora Kultury. Jest to święto osób, które swoim zaangażowaniem i pracą upiększają codzienne życie, promując tradycję i kulturę regionu. Praca w kulturze jest swego rodzaju służbą, która wymaga ogromnego wkładu pracy i poświęcenia.
Kultura jest najczęściej rozumiana jako całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa. Można ją określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych, takich jak wzory myślenia i zachowania.
Działacz kultury to osoba, która promuje kulturę poprzez inicjowanie działań na jej rzecz. W Polsce, osoby które w szczególny sposób przyczyniają się do upowszechniania oraz ochrony kultury otrzymują odznakę honorową: „Zasłużony Działacz Kultury”.
To właśnie kultura stanowi ważną sferę działalności człowieka, wzbogaca naszą osobowość, rozwija wrażliwość, by dzięki niej można było realizować pasje. W tym szczególnym dniu, starosta Jarosław Kołtuniak pragnie podziękować wszystkim twórcom, animatorom, działaczom oraz pracownikom instytucji kultury, dzięki którym możliwe jest urzeczywistnianie twórczych pasji, a w szczególności pracownikom Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Radziejowie, Radziejowskiego Domu Kultury oraz Izby Regionalnej za aktywny udział w życiu radziejowskiej społeczności i za kultywowanie naszej lokalnej tradycji oraz przekazywanie w różnych formach bogatej historii powiatu radziejowskiego. Życzy Państwu wszelkiej pomyślności i wytrwałości w realizowaniu zawodowego powołania. Niech aktywność kulturalna będzie dla Państwa pasmem sukcesów, a wykonywane obowiązki źródłem satysfakcji i powodem do dumy.
W tym dniu należy również pamiętać o drukarzach, mających swój wkład w każdą dziedzinę kultury. Początkowo Święto Drukarza obchodzone było w ostatnią niedzielę maja, jednak z biegiem czasu przestało być świętem ruchomym.
Gminna opieka nad zabytkami
Narodowy Instytut Dziedzictwa zaprasza do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie pod nazwą „Samorząd dla Dziedzictwa”. Konkurs jest adresowany do samorządów gminnych, które mogą wykazać się modelowym opracowaniem, wdrażaniem i realizacją gminnego programu opieki nad zabytkami.
Celem konkursu jest promocja najlepszych praktyk, służących ochronie i zachowaniu wartości dziedzictwa kulturowego oraz działań na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego gminy w oparciu o efektywne wykorzystanie potencjału lokalnego dziedzictwa kulturowego.
Gminne programy opieki nad zabytkami mogą być zgłaszane do konkursu w następujących kategoriach:
- Duże i średnie gminy miejskie (liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców)
- Małe gminy miejskie (liczące poniżej 50 tys. mieszkańców)
- Gminy miejsko-wiejskie i wiejskie
Laureaci i gminy wyróżnione w konkursie otrzymają dyplomy oraz tablice pamiątkowe. Nagrodą główną będą filmy promujące dziedzictwo kulturowe laureatów. Dodatkowo, Narodowy Instytut Dziedzictwa przeprowadzi kampanię promocyjną, przybliżającą dokonania zwycięzców na prowadzonych przez siebie portalach internetowych i w mediach społecznościowych.
Formularz zgłoszeniowy wraz z załącznikami należy przesłać na adres sekretariatu konkursu:
Narodowy Instytut Dziedzictwa
Oddział Terenowy w Rzeszowie
ul. Hetmańska 15, 35-045 Rzeszów
z dopiskiem „Samorząd dla Dziedzictwa”, do 18 czerwca 2021 r.
Regulamin i formularz zgłoszeniowy oraz szczegóły konkursu znajdują się na stronie: https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Aktualnosci/news.php?ID=4487
Udział w konkursie jest otwarty i bezpłatny.
________________________________________________
Koordynatorem konkursu jest Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Projekt realizowany w ramach Krajowego Programu Ochrony Zabytków i Opieki nad Zabytkami na lata 2019-2022.
Patronem konkursu jest dziennik „Rzeczpospolita”.
Partnerem konkursu jest Polska Organizacja Turystyczna.
Kolejne dwa tygodnie dodatkowego zasiłku
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy został wydłużony do 6 czerwca. Można z niego skorzystać m.in. w przypadku nagłego zamknięcia lub ograniczonego funkcjonowania placówek oświatowych, zapewniających opiekę dziecku lub dorosłej osobie niepełnosprawnej.
Zasady wypłaty zasiłku nie zmieniły się. Świadczenie przysługuje ubezpieczonym rodzicom zarówno na opiekę nad dziećmi do 8 lat, jak i starszymi dziećmi z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności. Do zasiłku uprawnieni są również rodzice lub opiekunowie pełnoletnich osób niepełnosprawnych. Z zasiłku można skorzystać także, gdy z powodu pandemii dzieckiem nie może zająć się niania zatrudniona na umowie uaktywniającej lub opiekun dzienny- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Wysokość dodatkowego zasiłku opiekuńczego wynosi 80 proc. wynagrodzenia. Wypłaca się go za każdy dzień, w którym sprawowana jest opieka nad dzieckiem. Świadczenie nie przysługuje wszystkim. ZUS nie wypłaci zasiłku, jeśli dziecko ma zapewnioną opiekę, np. przez drugiego z rodziców, który korzysta z urlopu rodzicielskiego, wychowawczego lub jest bezrobotny.
Co trzeba zrobić, żeby dostać zasiłek?
Aby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, należy złożyć u swojego pracodawcy albo zleceniodawcy oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem. Taki dokument jest niezbędny do wypłaty zasiłku. Wzór oświadczenia dostępny jest na stronie www.zus.pl. Osoby prowadzące własną firmę, takie oświadczenie składają w ZUS. Mogą je wysłać przez internet, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Konkurs ortograficzny
10 czerwca 2021 roku o godz. 10:00 w Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Łokietka w Radziejowie odbędzie się III Powiatowy Konkurs Ortograficzny o pióro Starosty Radziejowskiego. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych powiatu radziejowskiego.
Celem konkursu jest m.in. popularyzacja języka polskiego oraz kształtowanie odpowiedzialności za poprawność i piękno ojczystego języka.
Udział uczniów w konkursie należy zgłaszać elektronicznie na adres: sekretariat@radziejow.edu.pl. Termin zgłoszeń upływa 8 czerwca 2021 roku. Szczegóły i karta zgłoszenia zamieszczone są w regulaminie.
Regulamin
31 lat samorządności w Polsce
27 maja, w rocznicę w pełni demokratycznych wyborów samorządowych roku 1990, obchodzimy Dzień Samorządu Terytorialnego. W tym roku przypada 31. rocznica tego ważnego wydarzenia. Z tej okazji starosta Jarosław Kołtuniak składa podziękowania i życzenia wszystkim, którzy współtworzyli i współtworzą naszą małą ojczyznę.
Służba publiczna nie jest łatwym zadaniem. Samorządowcy muszą wykazać wiele cierpliwości, zrozumienia, co dzień muszą starać się sprostać oczekiwaniom mieszkańców powiatu. Aby dobrze służyć ludziom trzeba ich lubić, szanować i wsłuchiwać się w ich potrzeby. Takie starania przynoszą ogromną satysfakcję. Podejmują je wszyscy, którzy współtworzą samorząd w powiecie radziejowskim.
Emerytura na konto. Naprawdę warto!
Ubankowienie Polaków systematycznie rośnie. Dziś już 75 proc. emerytów i rencistów otrzymuje świadczenia na konto. Osobiste konto w banku gwarantuje stały i szybki dostęp do swoich pieniędzy, którymi można wygodnie dysponować, nie narażając się na kradzież, oszustwa czy inne niebezpieczeństwa.
Od kilkunastu lat wypłaty świadczeń na rachunki bankowe stopniowo rosną. Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., w 2008 roku – połowa, a teraz 75 proc. W województwie kujawsko-pomorskim w oddziale ZUS w Bydgoszczy ten wskaźnik wynosi 75 proc., a w oddziale ZUS w Toruniu 77,5 proc. - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Seniorzy, którzy nie mają konta w żadnym banku, w prosty i szybki sposób mogą założyć bezpłatny podstawowy rachunek płatniczy w wybranym przez siebie banku, który prowadzi rachunki płatnicze dla konsumentów. Mając już rachunek bankowy, mogą zmienić w ZUS sposób wypłaty świadczeń. Aby emerytura czy renta była przekazywana na konto, wystarczy złożyć wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce (druk EZP). Wniosek można złożyć osobiście w placówce ZUS lub wysłać go pocztą albo przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Podstawowy rachunek płatniczy prowadzony jest bezpłatnie. Senior nie płaci za otwarcie oraz prowadzenie takiego rachunku. Nie ponosi opłat za kartę płatniczą i jej obsługę, czy operacje w bankomatach i wpłatomatach banku prowadzącego rachunek. Bezpłatnych jest także 5 transakcji płatniczych zleconych w miesiącu, jak również 5 wypłat gotówki z bankomatów innego banku lub sieci.
Mając swój osobisty rachunek bankowy, można w szybki i wygodny sposób wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić kartą płatniczą i za pośrednictwem przelewów internetowych. Można także ustawić tzw. zlecenia stałe. Dzięki nim bank automatycznie, np. co miesiąc, będzie opłacał stałe rachunki. Internetowe konto pomaga także w założeniu profilu zaufanego, dzięki któremu można online załatwiać sprawy na portalach wielu urzędów. Oszczędności na koncie bankowym są także dużo bezpieczniejsze niż pieniądze „w kopercie czy w skarpecie”. Nie nosząc gotówki przy sobie, a płacąc w sklepie kartą, zmniejszamy ryzyko, że ktoś nas z nich okradnie.
Policja zwraca uwagę, że na ubankowieniu zyskują przede wszystkim seniorzy. Wypłata świadczeń na rachunek bankowy ogranicza ryzyko kradzieży pieniędzy w wyniku oszustw znanych, jako „metoda na wnuczka” czy „na policjanta”. Z policyjnych danych wynika, że każdego roku tysiące starszych osób traci w wyniku różnych przestępstw miliony złotych. Są to jednak tzw. przestępstwa stwierdzone, wprowadzone do systemu i odpowiednio opisane. Rzeczywista skala problemu, a także wartość strat mogą być znacznie wyższe.
Komenda Główna Policji przestrzega, że oszuści wykorzystują łatwowierność, brak czujności, a także dobre serce i chęć pomocy. Osoby starsze i samotne dają się oszukać, bo pragną kontaktu z drugim człowiekiem, chcą czuć się potrzebne, a osoby podszywając się pod członków ich rodziny czy funkcjonariuszy policji, doskonale to wykorzystują. Oszuści potrafią manipulować i grać na uczuciach. Przestępcy nie ustępują w bezprawnych działaniach nawet w czasie pandemii. Jest to szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania oszustów tracą oszczędności całego życia
Dziś umiejętność korzystania z internetu, bankowości elektronicznej i usług online ułatwia codzienne sprawy, w tym te urzędowe. Seniorzy, którzy już korzystają z internetu, kupują w nim prezenty dla wnuków, robią drobne przelewy czy też zaopatrują się w leki w aptekach internetowych z dostawą do domu. Dla osób, które nadal otrzymują emeryturę, rentę czy zasiłek w gotówce, ZUS prowadzi kampanie edukacyjno-informacyjną na temat korzyści wynikających z posiadania konta w banku oraz dostępnych instrumentów płatniczych. Powinno to wpłynąć na podniesienie poziomu wiedzy nt. funkcjonowania usług i produktów finansowych.
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Rejestracja w systemie e-TOLL
Ministerstwo Finansów uruchamia rejestrację w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Rejestracja jest krótkim i intuicyjnym procesem, który będzie można przeprowadzić całkowicie online. Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie w czerwcu br. poboru opłat w systemie e-TOLL.
- Udostępniamy naszym klientom kluczowy moduł systemu e-TOLL, czyli Internetowe Konto Klienta. Od dziś możliwa będzie rejestracja użytkowników i pojazdów w nowym systemie. Uruchamiamy również infolinię, która całodobowo będzie wspierać użytkowników e-TOLL – informuje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
- System e-TOLL to zarówno dla administracji jak i dla jego użytkowników duże wyzwanie i rewolucyjna zmiana. Jest to duży krok w kierunku cyfrowej transformacji w obszarze transportu drogowego. Wdrażane przez nas rozwiązania to przede wszystkim oferta nowoczesnych i intuicyjnych narzędzi do wnoszenia opłaty za przejazdy po płatnych drogach, które będą ułatwieniem dla użytkowników – dodaje wiceminister Rzeczkowska.
Jak się zarejestrować?
Rejestracja w systemie e-TOLL będzie możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.
Docelowo użytkownicy będą mogli jej dokonać również:
- stacjonarnie w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL
- za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych
Intuicyjna rejestracja online umożliwi szybkie utworzenie Internetowego Konta Klienta.
Internetowe Konto Klienta
Użytkownicy będą mogli korzystać z usług systemu e-TOLL z poziomu indywidulanego Internetowego Konta Klienta, które pozwoli na:
- rejestrację online (metody uwierzytelnienia: Profil Zaufany, mObywatel, login i hasło)
- zarządzanie danymi i usługami e-TOLL w jednym miejscu
- korzystanie z płatności pre-pay i post-pay
- pełne zarządzanie usługami online
- wszystkie dokumenty finansowe dostępne w jednym miejscu
- możliwość wykorzystania szybkich płatności online
- automatyczne powiadomienia o wymaganych płatnościach
- komunikacja z Poborcą Opłaty
- różne poziomy uprawnień dla użytkownika, np. administrator, księgowy, kierowca
- pełne zarządzanie pojazdami zarejestrowanymi w trybie online
Wsparcie dla użytkowników
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, które będzie wspierać użytkowników w procesie rejestracji w systemie oraz udzielać informacji. Infolinia działa całodobowo w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Użytkownicy mogą korzystać z pomocy konsultantów pod numerami telefonów:
- 800 101 101 - numer bezpłatny dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce
- +48 22 521 10 10 - numer płatny dla użytkowników telefonów komórkowych oraz dla użytkowników z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.
Dodatkowo do dyspozycji użytkowników jest adres mailowy kontakt@etoll.gov.pl. Pytania można przesyłać też w formie korespondencji listownej na adres Ministerstwa Finansów.
Kolejne etapy projektu
Z końcem maja br. w sklepach Google Play i App Store zostanie udostępniona bezpłatna aplikacja mobilna e-TOLL PL, która będzie jednym z narzędzi do przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL oraz danych o przewozach towarów wrażliwych do systemu SENT. Poprzez aplikację będzie możliwe uiszczanie opłaty za przejazd po drogach płatnych.
W pierwszej połowie czerwca br. uruchomione zostaną pierwsze Miejsca Obsługi Klienta dla użytkowników e-TOLL oraz ruszy pobór opłat w nowym systemie.
- autor: Kinga Błaszczyńska Główny specjalista IAS w Bydgoszczy
Prezentacja
- Prezentacja e-TOLL.PDF (PDF) 162.08kB
Dzień Matki
Jest jedna miłość, która nie liczy na wzajemność, nie szczędzi ofiar, płacze, a przebacza, odepchnięta wraca – to miłość macierzyńska
Jozef I. Kraszewski
Dzisiaj, 26 maja obchodzony jest w Polsce Dzień Matki. Święto to ma na celu okazanie naszym matkom szacunku, miłości i podziękowania za trud włożony w wychowanie. Starosta Jarosław Kołtuniak pragnie złożyć wszystkim mamom serdeczne życzenia.
Będzie nowy radiowóz dla radziejowskiej komendy
Starosta radziejowski Jarosław Kołtuniak wraz z Komendantem Powiatowym Policji w Radziejowie mł. insp. Tomaszem Pacholskim podpisali porozumienie o przeznaczeniu przez starostwo 35 tysięcy złotych na nowe auto dla funkcjonariuszy. To cenne wsparcie, które przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa mieszkańców powiatu radziejowskiego.
Komendant Powiatowy Policji w Radziejowie mł.insp. Tomasz Pacholski podpisał dwa porozumienia, dotyczące dofinansowania do zakupu radiowozu. Pierwsze z władzami powiatu radziejowskiego, reprezentowanymi przez starostę Jarosława Kołtuniaka i skarbnika powiatu Urszulę Miętkiewicz. Starostwo przeznaczyło na ten cel kwotę 35 tysięcy złotych.
Drugie porozumienie zawarto z władzami gminy Osięciny. Samorząd Osięcin przekazał na nowe auto 20 tysięcy złotych.
Komendant mł.insp. Tomasz Pacholski podziękował samorządom za ich finansowe wsparcie na zakup radiowozu. Jak podkreślił, okazana pomoc jest nie tylko wyrazem dobrze układającej się współpracy, ale też dbałości o bezpieczeństwo mieszkańców.
Dofinansowanie od samorządowców to połowa kosztów zakupu auta. Druga część zostanie pokryta ze środków Komendy Głównej Policji.
Ostateczny termin na uzupełnienie wniosków!
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określiła ostateczny termin na uzupełnienie wniosków o przyznanie pomocy złożonych w ramach PROW 2014 - 2020 i pozostawionych bez rozpatrzenia w związku z Covid-19.
W związku z wejściem w życie z dniem 15 maja 2021 r. ustawy z dnia 15 kwietnia 2021 r.o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 904) zmianie uległy przepisy ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 182 i 904).
Nastąpiła zmiana przepisów, dotyczących biegu postępowań prowadzonych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wprowadzonych w związku z pandemią Covid-19.
Wprowadzone w kwietniu 2020 r. przepisy pozwalały m.in. na:
- pozostawienie wniosku bez rozpoznania po uprzednim wezwaniu wnioskodawcy do przedstawienia dowodów na spełnienie warunków otrzymania wsparcia,
- przywrócenie terminu w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy.
Oba zapisy dotyczyły wniosków, których niekompletność wynikała z ograniczeń związanych z trwającą pandemią.
W myśl znowelizowanych przepisów Wnioskodawcy zobowiązani są do dostarczenia dowodów na przyznanie pomocy w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie przepisów ww. ustawy (Dz. U. z 2021 r. poz. 904) - nie później niż do dnia 14 lipca 2021 r.
W związku z tym Agencja prosi o niezwłoczne skompletowanie wymaganej dokumentacji, w tym zwłaszcza wszelkiego rodzaju opinii, zaświadczeń i decyzji wydawanych przez organy administracji publicznej, tak aby skutecznie uzupełnić wszystkie braki we wniosku
we wskazanym w przepisach terminie.
Wskazany powyżej 60 - dniowy termin dostarczenia dowodów na przyznanie pomocy upływający w dniu 14 lipca 2021 r. będzie zachowany, jeżeli dowody na przyznanie pomocy (dokumenty):
- zostaną nadane za pośrednictwem polskiej placówki pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041, 2320), w tym również za pośrednictwem usługi „Pocztex - Kuriera Poczty Polskiej” nadanej w tej placówce. Za terminowe złożenie ww. dokumentów, w przypadku ich złożenia przesyłką rejestrowaną uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę (tzw. data stempla pocztowego).
- wpłyną do ARiMR - w przypadku dokumentów, składanych osobiście lub przez pełnomocnika, lub za pośrednictwem operatora pocztowego innego, niż operator wyznaczony.
- zostaną przesłane do ARiMR w formie elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670), przy czym dokument, złożony w formie elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą musi:
- być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub zostać uwierzytelniony, w sposób, zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej;
- zawierać adres elektroniczny do korespondencji wnoszącego dokument.
W przypadku przekazania dokumentów do ARiMR za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP) o terminowości decyduje data dostarczenia, widniejąca w Urzędowym Potwierdzeniu Odbioru [UPO].
Adresy skrytek ePUAP ARiMR (dla osób które posiadają Profil Zaufany) dostępne są na stronie internetowej ARiMR w następującej lokalizacji: https://www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/komunikat-dotyczacy-pracy-arimr-nowe-informacje-kopiuj-1.html
W przypadku niedochowania ww. terminu, Agencja odmówi przyznania pomocy zgodnie z przepisami Art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 904)
Już jest nowy numer „Powiatowego ABC”!
Właśnie ukazał się majowy numer Gazety Powiatu Radziejowskiego „Powiatowe ABC”. W numerze znajdą Państwo m.in. rozmowę ze starostą Jarosławem Kołtuniakiem po połowie II kadencji jego urzędowania oraz najciekawsze informacje o wydarzeniach i przedsięwzięciach, mających miejsce w naszym powiecie.
W maju, z okazji Ogólnopolskiego Dnia Bibliotekarza i Bibliotek, przypadającego 8 maja oraz Tygodnia Bibliotek, redakcja powiatowego miesięcznika przeprowadziła wywiad z dyrektorem Miejskiej i Publicznej Biblioteki Publicznej w Radziejowie – Danutą Wielgosz. Ponadto, w gazecie znaleźć można artykuły, dotyczące naszych szkół ponadpodstawowych i sukcesów uczniów.
Tradycyjnie, w gazecie na stronach „Wieści gminne” zamieszczone są najciekawsze informacje z poszczególnych jednostek samorządowych naszego powiatu. Oprócz tego, jak co miesiąc, w numerze znajdą Państwo aktualności z Komend Powiatowych Państwowej Straży Pożarnej oraz Policji.
Na ostatniej stronie majowego miesięcznika opublikowany jest regulamin III edycji Powiatowego Konkursu Sztuki Nieprofesjonalnej, organizowanego przez Towarzystwo Miłośników Kujaw.
UWAGA: W artykule pt. „Bezpieczniej podczas wakacji” został podany zły numer telefonu, służący do rejestracji na szkolenie. Prosimy, by dzwonić pod numer z plakatu: 661718462. Za pomyłkę przepraszamy!
Elektroniczna wersja gazety dostępna jest w zakładce Kultura → Gazeta Powiatu Radziejowskiego "Powiatowe ABC".
Zachęcamy do lektury!
Gazety dostępne są we wszystkich urzędach gmin, znajdujących się na terenie powiatu radziejowskiego.
Wyjątkowi recytatorzy
VI edycja Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego „Poeci Dzieciom” odbyła się w czwartek 20 maja w auli Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Łokietka w Radziejowie. Organizatorem konkursu był Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Patronat nad konkursem objął starosta Jarosław Kołtuniak.
Wydarzenie co roku cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ jest to jedyny taki konkurs w okolicy dla dzieci z niepełnosprawnością. W każdej edycji konkursu dzieci z opiekunami pracują nad poezją innych poetów. Tego roku byli to: Krzysztof Roguski i Agnieszka Karcz. W imprezie pięknie zaprezentowały się dzieci ze szkół podstawowych z Izbicy Kujawskiej, Radziejowa, Płowiec, Dobrego, Pocierzyna i Osięcin, a także podopieczni SOSW.
Jury w składzie: Karolina Ćwikła, Magdalena Bugalska i Leszek Grabowski, miało bardzo trudne zadanie do wykonania, gdyż zaangażowanie dzieci, dobór rekwizytów i interpretacja wierszy, przeszła ich najśmielsze oczekiwania. Wyróżnili laureatów w dwóch kategoriach. W kategorii klas I-IV: 1. Piotr Andrzejewski (Izbica Kuj.), 2. Maja Żbikowska (MZS w Radziejowie), 3. Artur Mielczarek (Izbica Kuj.). Wyróżniony został Dawid Kubiak (z Dobrego). Pierwsze miejsce w kategorii klas V-VIII otrzymał Daniel Piputa (Płowce), 2. Gabriel Jałoszyński (Osięciny), 3. Grzegorz Michalak. Wyróżnienie - Gracjan Popowski. Obaj uczą się w radziejowskim SOSW. Wszystkie dzieci, uczestniczące w przesłuchaniach otrzymały dyplomy i upominki. Recytatorom składamy serdeczne gratulacje za osiągnięte wyniki, a organizatorzy dziękują opiekunom za trud i ogromne zaangażowanie w przygotowaniu dzieci do konkursu.
W imprezie brali udział zaproszeni goście: wicedyrektor Liceum Ogólnokształcącego Bożena Konwent, Robert Kapeliński – dyrektor SOSW oraz Grzegorz Sobczak – dyrektor Zespołu Szkół i Placówek. W podziękowaniu organizatorzy wręczyli wszystkim wypalane z gliny, róże. Upominki dla komisji, sponsorów oraz gości zostały wykonane w pracowni garncarskiej przez uczniów SOSW pod kierunkiem Pauliny Kosteckiej i Danuty Ozdowskiej. Za przygotowanie konkursu odpowiedzialne były: Ewa Lewandowska, Lidia Kubiak i Małgorzata Kapelińska. Składamy im serdeczne podziękowania za zaproszenie i mamy nadzieję, że zobaczymy się również za rok!
Konkurs na nowy logotyp ZAZ-u!
Zakład Aktywności Zawodowej w Radziejowie ogłasza konkurs na opracowanie nowego logotypu radziejowskiego ZAZ-u. Celem przedsięwzięcia jest wyłonienie najciekawszego projektu na znak graficzny. Konkurs trwa od 20.05.2021 r. do 30.07.2021 r. Każdy z uczestników może zgłosić do konkursu maksymalnie dwa projekty.
Laureat konkursu otrzyma nagrodę pieniężną w formie bonu o wartości 500 zł do wykorzystania na usługi i produkty, stanowiące ofertę ZAZ w Radziejowie. Do wykorzystania w dowolnym dla Laureata czasie, nie później niż do 31.12.2021 roku. Szczegóły w regulaminie.
Pliki do pobrania
- Klauzula informacyjna RODO.pdf (PDF) 535.55kB
XXII Sesja Rady Powiatu Radziejowskiego
26 maja 2021 r. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Radziejowie o godz. 10:00 odbędzie się XXII Sesja Rady Powiatu w Radziejowie VI kadencji.
Porządek obrad:
- Sprawy organizacyjne:
a) otwarcie posiedzenia i powitanie,
b) ustalenie quorum,
c) przyjęcie porządku obrad,
d) przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady. - Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu między sesjami.
- Zapytania i uwagi.
- Sprawozdanie Przewodniczących z prac komisji.
- Ocena sytuacji w rolnictwie – wykorzystanie środków UE.
- Dyskusja.
- Przyjęcie informacji Powiatowego Lekarza Weterynarii z działalności Inspekcji na terenie powiatu.
- Dyskusja.
- Przyjęcie informacji Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radziejowie z działalności na terenie powiatu.
- Dyskusja.
- Przerwa.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zmian w budżecie Powiatu Radziejowskiego na 2021 rok,
b) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Radziejowskiego na lata 2021 - 2028. - Interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie sesji.
Skrócony czas między dawkami szczepionki
Minister Zdrowia wydał komunikat w sprawie stosowanych schematów szczepień przeciw COVID-19 preparatami AstraZeneca, Pfizer/BionTech oraz Moderna.
Od dnia 17 maja 2021 r. Minister Zdrowia dopuszcza, aby szczepienia przeciw COVID19 w Narodowym Programie Szczepień były wykonywane:
- szczepionką Vaxzevria AstraZeneca w schemacie dwudawkowym przy zachowaniu odstępu od 35 dni (nie dłużej jednak niż do 84 dnia) między dawkami,
- szczepionkami mRNA Comirnaty i COVID-19 Vaccine Moderna w schemacie dwudawkowym przy zachowaniu odstępu od 35 dni (nie dłużej niż 42 dni) między dawkami.
Komunikat Ministra Zdrowia
- Komunikat Ministra Zdrowia.pdf (PDF) 114.03kB
Ćwiczenia RENEGADE
Starosta radziejowski informuje mieszkańców powiatu, że dnia 20 maja odbędzie się ćwiczenie RENEGADE z wykorzystaniem systemów alarmowania ludności. Nadany zostanie sygnał alarmowy (syrena), dotyczący zagrożenia z powietrza.
Komunikat starosty
- Ćwiczenia RENEGADE.pdf (PDF) 136.98kB
Darmowe szkolenie - ratownik wodny
Ruszył nabór do darmowego pakietu szkoleń w ramach unijnego projektu „Ratownik wodny – nowy zawód szansą dla osób defaworyzowanych z terenu województwa kujawsko-pomorskiego”. Szkolenie poprowadzi Nadgoplańskie WOPR, a zapisy trwają do 12 czerwca.
Zapraszamy osoby zainteresowane na darmowe szkolenie:
Ratownik Wodny + Kwalifikowana Pierwsza Pomoc + Sternik Motorowodny
Osoby zainteresowane muszą przystąpić do całościowego szkolenia.
Wymagania:
- ukończone 18 lat
- dobre umiejętności pływackie
Z uwagi na prowadzenie szkoleń w całym województwie pierwszeństwo mają osoby z powiatu radziejowskiego.
Zapisy trwają do 12 czerwca 2021 (organizator może wydłużyć nabór). Wszystkie informacje uzyskać można pod numerem: 661718462. 12 czerwca 2021 odbędą się też rozmowy kwalifikacyjne z osobami zainteresowanymi. Z uwagi na stan epidemiczny każda osoba zostanie zaproszona na rozmowę indywidualnie. Po nich odbędzie się test sprawnościowy na basenie. Termin testu będzie przekazany każdej osobie po rozmowach kwalifikacyjnych.
Szkolenie może zostać zrealizowane dzięki podpisanemu 20 kwietnia br. przez starostę Jarosława Kołtuniaka i prezesa Nadgoplańskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego Macieja Banachowskiego porozumieniu w sprawie bezpieczeństwa osób, wypoczywających nad Gopłem i nad Jeziorem Głuszyńskim na terenie powiatu radziejowskiego. Porozumienie to dotyczy również zakupu sprzętu, zapewniającego poprawę bezpieczeństwa (tj. sprzęt łączności i sprzęt indywidualny dla ratownika wodnego) w obrębie naszych kąpielisk oraz zawiera kwestię działań prewencyjnych, odnoszących się do patrolowania obszarów wodnych obu jezior.
Emerytury będą wyższe, bo średnie trwanie życia jest krótsze