październik 2021

Symulator oszustw w Internecie - platforma edukacyjna

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Fundacją ProPublika stworzył darmowe, nowoczesne narzędzie edukacyjne – konsument.edu.pl. Jest to symulator portalu społecznościowego, w którym można doświadczyć 10 zagrożeń realnie spotykanych w internecie, m.in. oszustwa zakupowego, wyłudzenia kodu BLIK, kradzieży tożsamości, oszustwa finansowego czy fałszywej zbiórki charytatywnej. Celem symulatora jest kreowanie prawidłowych zachowań i nawyków w internecie.

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. To symulator portalu społecznościowego, w którym w bezpieczny sposób pokazujemy, jakie triki stosują oszuści. Phishing, „this is not scam”, dropshipping czy inwestycje alternatywne – jeśli poruszasz się w tych tematach po omacku – ten portal jest dla ciebie!

[Warszawa, 14 października 2021 r.] Kupiłeś coś w sklepie internetowym, zapłaciłeś i nie otrzymałeś produktu? Dałeś się złapać w pułapkę. Twoje środki znalazły się już zapewne na koncie fikcyjnego sklepu czy w portfelu walutowym nieznanego oszusta. W takiej sytuacji warto wiedzieć, jak odzyskać pieniądze, a na przyszłość – jak uniknąć takich nieprzyjemności. 

https://www.youtube.com/watch?v=DfAlG6QH_jQ

Uważajmy, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. Zanim podamy swoje dane i zapłacimy, dokładnie sprawdźmy sprzedawcę i warunki umowy. We współpracy z Fundacją ProPublika przygotowaliśmy narzędzie kreowania bezpiecznych zachowań i nawyków konsumenckich w sieci – portal konsument.edu.pl. Symulator pokazuje nam, jakie triki stosują oszuści czy nieuczciwi sprzedawcy, przechodzimy przez procedury zakupu, rozmawiamy z chatbotem i poznajemy konsekwencje naszych działań. A wszystko to dzieje się w bezpiecznej przestrzeni, bo dajemy się złapać w różnego rodzaju pułapki jedynie w fikcyjnym świecie – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Każda „pułapka” kończy się podsumowaniem: radami, co i jak należy sprawdzić przed skorzystaniem z oferty, a także informacją, gdzie udać się po pomoc. 

Konsument.edu.pl to nowoczesne, bezpłatne narzędzie edukacyjne, które pokazuje mechanizmy wielu oszustw, począwszy od tych zakupowych, poprzez wyłudzanie tożsamości, kodu blik, fałszywe zbiórki charytatywne czy inwestowanie w alternatywne instrumenty finansowe. Jest to strona przypominająca portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów znajdują się „pułapki”. Oprócz tego portal konsument.edu.pl został stworzony z myślą o edukatorach - zawiera specjalne menu wraz z 10 scenariuszami lekcji. Zajęcia, które można przeprowadzić z użyciem symulatora, wpisują się w podstawę programową szkół ponadpodstawowych, ale również starszych klas podstawówki. To innowacyjne narzędzie może realnie wspierać naukę młodzieży i nie tylko. 

https://www.youtube.com/watch?v=NusHgR7azlQ

Szczególnie dokładnie i drobiazgowo zostały przygotowane materiały dla nauczycieli. Myślę, że dzięki temu, że będziemy edukować naszą młodzież, będziemy także edukować ich rodziców i ludzi dorosłych, bo powiem szczerze, że na tej stronie sama znalazłam wiele przydatnych informacji. Bardzo polecam pracę na tej platformie – mówi Jolanta Okuniewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie.

Charakter portalu jest całkowicie niekomercyjny i dostępny dla wszystkich użytkowników sieci. - Zachęcam do nauki przez zabawę na konsument.edu.pl, a także do wykorzystywania tego narzędzia do edukacji młodzieży – dodaje prezes UOKiK.

Link do platformy: https://konsument.edu.pl/login.

Więcej o projekcie: https://www.uokik.gov.pl/portal_konsument_edu_pl.php?utm_medium=email&utm_source=uokik&utm_content=Bezpatne%2C+nowoczesne+narzdzie+edukacyjne+UOKiK+-+konsument.edu.pl&utm_campaign=

Pomoc dla konsumentów: 
tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
e-mail: porady@dlakonsumentow.pl 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe 
ul. Kościuszki 17
88-200 Radziejów

tel. 54 285 3018, wew. 128
e-mail: rzecznik@radziejow.pl 

  • autor: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

wstecz