Przejdź do sekcji:
Rotator zdjęć
Powiatowy Punkt Zbiórki na Rzecz Pomocy Ukrainie
Starosta radziejowski w porozumieniu z wójtami i burmistrzami gmin naszego powiatu informuje, że został uruchomiony Powiatowy Punkt Zbiórki na Rzecz Pomocy Ukrainie. Znajduje się on w budynku przy ulicy Kościuszki 58 (za basenem).
Telefon kontaktowy do punktu: 606 817 034
W załączeniu przedstawiamy listę produktów i środków, które mogą być przekazane potrzebującym na Ukrainie (w tym oczekującym przed przejściami granicznymi).
Osoby z terenu powiatu radziejowskiego, które są chętne przyjąć rodziny z Ukrainy prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem telefonu: 604 348 727. Jeżeli gościcie już uchodźców również prosimy o zgłoszenie ich pod ten numer telefonu. Informacje te są potrzebne do stworzenia bazy danych. Klauzula informacyjna dostępna jest na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Radziejowie.
Wszelkie informacje można znaleźć na stronie pomagamukrainie.gov.pl
Lista produktów i środków, które mogą być przekazane potrzebującym na Ukrainie (w tym oczekującym przed przejściami granicznymi).
- Odzież i okrycie:
- koce zwykłe i termiczne
- śpiwory
- podkładki pod materac do spania z wodoodpornej folii aluminiowej
- materace
- ubrania (nowe!), płaszcze przeciwdeszczowe (nowe!)
- Środki higieny i czystości:
- płyny do kąpieli/pod prysznic/mydło, dezodoranty, pasta do zębów, szczoteczki do zębów, grzebienie
- bielizna damska, męska, dziecięca
- podpaski, pampersy, pieluchy dla dorosłych, papier toaletowy i ręczniki papierowe
- ręczniki (w tym z mikrofibry)
- worki na śmieci, środki dezyfekujące/alkohol do dezynfekcji, maski filtrujące lub jednorazowe
- Żywność:
- woda
- żywność do szybkiego przygotowania (instant), batony (w tym energetyczne), bakalie, orzechy,
- konserwy,
- makarony, płatki zbożowe do szybkiego przygotowania
- narzędzia kuchenne jednorazowego lub wielokrotnego użytku: talerz głęboki, łyżka, widelec, nóż, szkło (silikon spożywczy lub plastik)
Uwaga! Zabezpieczyć szkło!
- Inne:
- zapałki, baterie, powerbanki, oświetlenie (w tym latarki, świece)
- zestawy pierwszej pomocy
- Podstawowe środki medyczne (witaminy, środki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, leki na kaszel i przeziębienie) – Lekarstwa, tylko te, które są kupowane bez recepty i mogą być przechowywane w temperaturze do 26 st. (wyłącznie nowe opakowania z ważnym terminem przydatności!)
Czego nie wysyłamy w ramach pomocy humanitarnej? UWAGA: produkty z poniższej listy nie będą przyjmowane!
- Broń palna (w tym gazowa, hukowa itp.)
- Broń biała
- Hełmy, elementy opancerzenia, umundurowania
- Inny sprzęt militarny i paramilitarny
- Produkty, których wywóz z terytorium RP wymaga koncesji lub zezwolenia
- Inne produkty, które nie stanowią pomocy humanitarnej.
Lista produktów i środków, które mogą być przekazane potrzebującym na Ukrainie
ZUS zakończył wysyłkę PIT-ów. Kto musi samodzielnie rozliczyć się z fiskusem?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył wysyłkę PIT-ów do osób, które w ubiegłym roku chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS, np. emeryturę, rentę lub zasiłek. Deklaracje otrzymało ponad 10 mln świadczeniobiorców, w tym 526,5 tys. z naszego regionu.
Tak jak w ubiegłym roku, ZUS nie rozlicza świadczeniobiorców z nadpłatą podatku. Roczne obliczenie podatku jest sporządzane tylko dla podatników z kwotą niedopłaty podatku oraz dla podatników z saldem podatku równym 0. - W zależności od tego, jaki PIT otrzymaliśmy z ZUS czy jest to PIT-40A, PIT-11A czy PIT-11 będziemy wiedzieć, czy ZUS dokonał za nas rozliczenia podatkowego, czy też musimy sami rozliczyć się z urzędem skarbowym – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Jeżeli emeryt lub rencista otrzymał PIT-40A oznacza to, że jego deklaracja podatkowa jest już całkowicie rozliczona przez ZUS i nie musi nic robić, chyba że chce skorzystać z przysługujących dla niego odliczeń. Wówczas rozlicza się samodzielnie. Na odwrocie PIT z ZUS są informacje, które kwoty należy przenieść do zeznania podatkowego.
Świadczeniobiorca, który otrzymał z ZUS-u PIT-11A lub PIT-11 może samodzielnie rozliczyć się z urzędem skarbowym lub poczekać do 30 kwietnia - wtedy Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) automatycznie zaakceptuje PIT-37 za 2021 r. w usłudze Twój e-PIT na stronie podatki.gov.pl.
- Warto również przypomnieć, że ZUS nie wysyła z urzędu PIT po zmarłym małżonku, małżonce. Jeżeli chcemy wspólnie rozliczyć się ze zmarłym, to należy pisemnie lub osobiście wystąpić do ZUS o PIT– tłumaczy rzeczniczka.
1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego
Emeryci lub renciści mogą przekazać 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP). Jeśli jest to ta sama organizacja co w ubiegłym roku, nie muszą nic robić. Urząd skarbowy zrobi to za nich, w usłudze Twój e-PIT. Jednak wskazana w ubiegłym roku OPP musi być w aktualnym wykazie OPP. Jeżeli świadczeniobiorcy chcą przekazać 1% podatku na rzecz innej niż w ubiegłym roku OPP to powinni wypełnić druk PIT-OP i przekazać do swojego urzędu skarbowego.
Warto wiedzieć!
Swój PIT z ZUS można pobrać także przez internet. Wystarczy zalogować się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. PIT dostępny jest w zakładce "Świadczeniobiorca".
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Tłusty czwartek w Izbie Regionalnej w Radziejowie
Towarzystwo Miłośników Kujaw w Radziejowie to stowarzyszenie, które promuje nasz powiat, a także region poprzez różne konkursy i przedsięwzięcia. W tłusty czwartek w Izbie Regionalnej panie z TMK upiekły pączki i chruściki według staropolskiego przepisu. Przedstawiamy fotorelację z tego wydarzenia oraz tradycyjny przepis na faworki.
Przepis na chruściki:
- 8 żółtek
- 8 dag masła
- 1 łyżka spirytusu
- 25 dag mąki
- pół szklanki gęstej śmietany
Wszystkie składniki łączymy i dobrze zagniatamy. W międzyczasie tłuczemy ciasto wałkiem aż pojawią się pęcherzyki (w ten sposób wtłaczamy w ciasto powietrze). Następnie cieniutko rozwałkowujemy na stolnicy i radełkiem wycinamy paski, które później dzielimy na mniejsze, krojąc na ukos. W środku każdej części robimy dziurkę, przez którą należy przewinąć jeden koniec ciasta. Tak przygotowane chruściki wrzucamy do gorącego oleju i smażymy do zarumienienia. Smacznego!
W Izbie Regionalnej można także oglądać wystawę kryształów pn. "Piękno kryształu", na której znajdują się wazony, karafki, szklanki, ozdoby oraz całe zastawy wykonane ze szkła kryształowego. Serdecznie zapraszamy do izby przy ul. Kruszwickiej 1 w Radziejowie.
Fotorelacja
Zakup lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia
Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kutno informuje, że jest zainteresowane zakupem lasów lub gruntów przeznaczonych do zalesienia. Szczegóły, dotyczące tych terenów oraz dane, które powinna zawierać oferta zawarte są w ogłoszeniu.
Zapraszamy do składania ofert, dotyczących możliwości sprzedaży ww. gruntów:
- w formie tradycyjnej na adres: Nadleśnictwo Kutno z/s w Chrośnie, Chrosno 13, 99-306 Łanięta,
- elektronicznej: przesyłanie na adres poczty e-mail: kutno@lodz.lasy.gov.pl
Podmioty zainteresowane sprzedażą lasów, gruntów przeznaczonych do zalesienia w celu uzyskania większej ilości informacji w przedmiotowej sprawie proszone są o kontakt z Roksaną Szymańską – Specjalistą SL ds. stanu posiadania, tel. +48 24 356 73 75, e-mail: roksana.szymanska@lodz.lasy.gov.pl.
Ogłoszenie
Działanie geoportalu wstrzymane
W związku z przejściem z 13 na 14 wersję EWMAPY, nastąpi zmiana struktury baz danych obecnie stosowanych do stanu obowiązującego zgodnego ze zmianami w przepisach prawa. Informujemy o wstrzymaniu zgłaszania i obsługi elektronicznej robót geodezyjnych do odwołania. W tym czasie zostaną uzupełnione bazy danych na obecnie obowiązujących zasadach. Dotyczy to operatów zgłoszonych do weryfikacji oraz operatów z negatywnym protokołem odbioru.
Po odblokowaniu geoportalu do obsługi geodetów, prosimy o ponowne pobranie baz danych EGiB, BDOT500, GSEUT ze względu na nową ich strukturę.
- autor: Geodeta Powiatowy Dariusz Zasada
Dorabiałeś do emerytury lub renty? Rozlicz się z ZUS
Wcześniejsi emeryci i renciści, którzy dodatkowo pracowali w 2021 roku, muszą pamiętać by do końca lutego poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o dodatkowych przychodach. Chodzi między innymi o ubiegłoroczne wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy-zlecenia czy też przychody z prowadzenia działalności gospodarczej albo z tytułu bycia członkiem rady nadzorczej.
Renciści i emeryci, którzy nie ukończyli powszechnego wieku emerytalnego (60 lat kobieta/65 lat mężczyzna), a osiągnęli w zeszłym roku dodatkowy przychód, są zobowiązani do końca lutego poinformować ZUS o uzyskanych kwotach wynagrodzeń. - Rozliczenie z dodatkowego przychodu dotyczy także wcześniejszych emerytów i rencistów, którzy w ubiegłym roku pracowali za granicą – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Informacja o przychodach potrzebna jest do rozliczenia wypłacanego świadczenia. Rozliczenie jest konieczne, ponieważ wcześniejszych emerytów i rencistów obowiązują limity w dorabianiu do świadczeń. Przychody rozlicza się na podstawie zaświadczenia z zakładu pracy emeryta lub rencisty. - Świadczenie może zostać rozliczone rocznie lub miesięcznie. Aby umożliwić rozliczenie świadczenia w najkorzystniejszy sposób, warto przedłożyć zaświadczenie o kwocie zarobków osiągniętych w poszczególnych miesiącach. Zaś osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą, piszą oświadczenie samodzielnie. Ich przychodem jest deklarowana podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne - wyjaśnia rzeczniczka.
Kto nie musi rozliczać przychodu?
Co do zasady emeryci, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny wynoszący 60 lat – kobiety, 65 lat – mężczyźni mogą dorabiać bez ograniczeń i nie muszą informować ZUS-u o zarobkach. Jeśli jednak osiągnęli ten wiek w trakcie 2021 roku, to muszą rozliczyć się w ZUS z zarobków uzyskanych w miesiącach przed ukończeniem wieku emerytalnego.
Limity w dorabianiu nie dotyczą także osób pobierających rentę rodzinną, która kwotowo jest korzystniejsza od ustalonej emerytury z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego. Wysokością przychodów nie muszą przejmować się także osoby, które otrzymują emeryturę częściową, rentę inwalidy wojennego, inwalidy wojskowego, których niezdolność do pracy związana jest ze służbą wojskową lub rentę rodzinną po takim inwalidzie. Informacji o zarobkach nie muszą także składać uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci, którzy nie ukończyli 26 lat, a są zatrudnieni na umowie zlecenia lub agencyjnej (za wyjątkiem uczniów pobierających renty socjalne).
Kiedy ZUS zmniejszy lub zawiesi świadczenie?
Pracujących rencistów i niektórych emerytów obowiązują limity jakie mogą dorobić do swoich świadczeń. Jeśli dodatkowe zarobki nie przekroczą 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, to emerytura lub renta będzie wypłacana w pełnej wysokości. Jeśli natomiast przekroczą ten limit, świadczenie jest zmniejszane. Natomiast po przekroczeniu drugiego progu- 130 proc. przeciętnego wynagrodzenia wypłata świadczenia za dany miesiąc zostaje zawieszona.
Ile mogliśmy zarobić w ubiegłym roku?
Okres | Kwoty równe 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia | Kwoty równe 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia |
1-2/2021 | 3 618,30 zł | 6 719,70 zł |
3-5/2021 | 3 820,60 zł | 7 095,40 zł |
6-8/2021 | 3 977,10 zł | 7 386,10 zł |
9-11/2021 | 3 853,20 zł | 7 155,90 zł |
12/2021 | 3 960,20 zł | 7 354,50 zł |
Graniczne kwoty przychodu dla 2021 | 46 149,50 zł | 85 706,10 zł |
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Dodatki do emerytur i rent po waloryzacji
Od 1 marca obowiązywać będą nowe wysokości dodatków i świadczeń wypłacanych wraz z emeryturą lub rentą albo niezależnie od nich. Kwoty dodatków i świadczeń pieniężnych waloryzowane są wskaźnikiem waloryzacji 107 proc. Najpopularniejszy z nich dodatek pielęgnacyjny będzie wynosił 256,44 zł brutto.
Od 1 marca 2022 r. kwoty dodatków i świadczeń wynoszą:
- dodatek pielęgnacyjny i dodatek za tajne nauczanie – 256,44 zł
- dodatek pielęgnacyjny dla inwalidy wojennego uznanego za całkowicie niezdolnego do pracy i do samodzielnej egzystencji – 384,66 zł
- dodatek dla sieroty zupełnej – 481,97 zł
- dodatek kombatancki – 256,44 zł,
- dodatek kompensacyjny – 38,47 zł
- dodatek do renty inwalidy wojennego – 981,81 zł
- Świadczenie pieniężne dla byłych żołnierzy górników oraz świadczenie przysługujące osobom deportowanym ustalone w maksymalnej wysokości wynosi – 256,44 zł,
- Świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR – w zależności od liczby pełnych miesięcy trwania pracy od 12,86 zł do 243,65 zł
Ryczałt energetyczny – 192,58 zł
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Wyjazdowe dyżury ZUS w sprawie RKO i 500 plus
24 lutego pracownicy ZUS w wielu miejscowościach będą odpowiadali na pytania o świadczenie wychowawcze 500 plus i rodzinny kapitał opiekuńczy. Pomogą też rodzicom złożyć wnioski o te świadczenia. Kolejne dyżury odbędą się 17 marca.
- Aby każdy miał możliwość wyjaśnienia wątpliwości dotyczących świadczeń rodzinnych oraz złożenia elektronicznego wniosku o 500 plus lub Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych organizuje dla swoich klientów specjalne dyżury w ośrodkach pomocy społecznej, urzędach gmin czy urzędach miast - także w tych miejscowościach, w których nie ma placówek ZUS - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
I tak, 24 lutego pracowników ZUS będzie można spotkać:
- Łysomice, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Warszawska 19, godz. 10.00 – 14.00
- Świedziebnia, Urząd Gminy, Świedziebnia 92A, godz. 9.00 - 13.00
- Wielgie, Urząd Gminy, ul. Starowiejska 8, godz. 10.00 - 14.00
- Brześć Kujawski, Brzeski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Królewska 5, godz. 9.00-13.00
- Ciechocin, Urząd Gminy, Ciechocin 172, godz.9.00-13.00
- Łasin, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Wodna 15, godz. 9.00-13.00
- Skrwilno, Urząd Gminy, ul. Rypińska 7, godz. 9.00-13.00
- Strzelno, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Sportowa 6, godz. 9.00 – 13.00,
- Śliwice, Gminny Ośrodek Kultury, ul. Dworcowa 39, godz. 9.00 – 13.00,
- Warlubie, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Dworcowa 15, godz. 9.00 – 13.00,
- Sośno, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Parkowa 4, godz. 10.00 – 14.00,
- Rogowo, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Kolejowa 4, godz. 11.00 – 15.00,
- Kcynia, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Libelta 28, godz. 11.00 – 15.00.
Kolejne dyżury odbędą się 17 marca. Wykaz miejscowości i nazwa instytucji, w której takie konsultacje się odbędą, można sprawdzić na stronie zus.pl w kalendarium.
Jeśli ktoś już teraz potrzebuje pomocy w sprawie świadczenia wychowawczego 500 plus lub Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego może z niej skorzystać na miejscu w placówce ZUS albo podczas e-wizyty w ZUS. Pomoc można również uzyskać na specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.00) oraz w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS nr telefonu 22 560 16 00, lub cot@zus.pl (konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 –18.00).
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Bitwa na głosy - konkurs wokalny
Zespół Szkół i Placówek w Radziejowie w piątek 18 lutego zorganizował Międzyszkolny Konkurs Wokalny „Bitwa na głosy” dla szkół podstawowych. Wydarzenie odbyło się w auli Liceum Ogólnokształcącego, a udział w nim mogły brać dzieci z placówek z całego województwa.
To już ósma edycja tego konkursu. Uczniowie są zapraszani na „bitwę” zawsze w okolicach walentynek. Zmagania dzieci obserwowali goście, m.in. starosta radziejowski Jarosław Kołtuniak, dyrektor Zespołu Szkół i Placówek Grzegorz Sobczak oraz dyrektor Szkoły Muzycznej I stopnia w Radziejowie Lila Filutowska. Komisję konkursową tworzyli muzycy, pochodzący z naszego powiatu: Kamila Sikorska, Magdalena Lazar, Monika Susłyk oraz Dariusz Jaskrowski, który przewodniczył jury. Galę konkursu prowadzili uczniowie liceum.
Konkurs podzielony był na dwie kategorie. Oprócz laureatów w każdej kategorii, oceniający wytypowali trzy (także stopniowane) wyróżnienia W kategorii klas IV-VI pierwsze miejsce uzyskała Natalia Banasiak z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bądkowie, która zaśpiewała piosenkę Sary James pt. Somebody, na drugim stopniu podium stanął Filip Lipiński, a tuż za nim – na trzecim miejscu – Martyna Trawińska. Wyróżnienie I stopnia trafiło do Leny Kryszak, II – do Julii Kubuszek, zaś III do Leny Krysiak. W kategorii VII-VIII zwyciężyła Gabriela Rafińska ze Szkoły Podstawowej w Morzycach, śpiewając piosenkę Sanah pt. Bez słów. II miejsce zajęła Zuzanna Jóźwiak, a III – Maria Filipiak. Wyróżnienia I stopnia uzyskali eq aequo Bartosz Augustyniak oraz Maria Szkudlarek. Łucja Galczak zdobyła drugie wyróżnienie, zaś Wiktoria Plichta – trzecie. Uczestnikom i zwycięzcom piątkowego konkursu serdecznie gratulujemy!
Galeria zdjęć
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Celem stworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków - CEEB jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. CEEB to bardzo ważne narzędzie wspierające wymianę starych kotłów grzewczych, to miejsce gdzie będą dostępne również informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców. System jako centrum wiedzy dla obywatela w znaczący sposób ułatwi pozyskanie informacji, które są niezbędne np. przy ubieganiu się o dofinansowanie na wymianę starego kotła.
Dzięki szczegółowym danym o budynkach będziemy wiedzieć o wiele więcej na temat sytuacji w mieszkalnictwie. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku.
Od 1 lipca br. wszedł obowiązek złożenia deklaracji. Można to zrobić na dwa sposoby:
- elektronicznie, przez stronę www.zone.gunb.gov.pl, wykorzystując do tego profil zaufany, edowód albo podpis kwalifikowany.
- w wersji papierowej, składając ją osobiście w Urzędzie miasta/gminy zgodnie z lokalizacją budynku albo wysyłając ją tradycyjną pocztą.
Proces składania deklaracji do systemu, to pierwsza e-usługa, która daje możliwość zebrania danych w jednej, centralnej bazie informacji nt. źródeł ciepła i spalania paliw.
Złożenie deklaracji jest obowiązkowe. Każdy właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek złożyć deklarację z informacją o zainstalowanym źródle ciepła i spalania paliw do 1 MW1.
W przypadku mieszkania w bloku to zarządca zgłosi wspólne źródło ciepła. Natomiast jeżeli w lokalu jest ono indywidualne takie jak np. kominek, bojler elektryczny lub koza wówczas deklarację właściciel musi złożyć samodzielnie.
W deklaracji wyszczególnione są źródła ciepła, które należy zgłosić, są to:
- miejska sieć ciepłownicza/ciepło systemowe/lokalna sieć ciepłownicza,
- kocioł na paliwo stałe z ręcznym podawaniem paliwa/zasypowy,
- kocioł na paliwo stałe z automatycznym podawaniem paliwa/z podajnikiem,
- kominek/koza/ogrzewacz powietrza na paliwo stałe,
- piec kaflowy na paliwo stałe,
- trzon kuchenny/piecokuchnia/kuchnia węglowa,
- kocioł gazowy/bojler gazowy/podgrzewacz gazowy przepływowy, kominek gazowy,
- kocioł olejowy,
- pompa ciepła,
- ogrzewanie elektryczne/bojler elektryczny,
- kolektory słoneczne do ciepłej wody użytkowej lub z funkcją wspomagania ogrzewania.
Urządzeń, których nie ma wskazanych w deklaracji nie zgłaszamy do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, są to np. panele fotowoltaiczne czy klimatyzatory.
W deklaracji, oprócz źródeł ciepła, o których już wspominaliśmy, dla pozycji:
- kocioł na paliwo stałe z ręcznym podawaniem paliwa/zasypowy,
- kocioł na paliwo stałe z automatycznym podawaniem paliwa/z podajnikiem
Należy wskazać klasę oraz liczbę zainstalowanych kotłów na paliwo stałe a także rodzaj paliw stałych jakie są w nich używane. Klasę kotła możemy znaleźć na tabliczce znamionowej, albo w dokumentach gwarancyjnych. Wymienione w deklaracji klasy to:
- poniżej klasy 3 lub brak informacji,
- klasa od 3 do 5
- ekoprojekt.
Paliwa stałe, które należy wskazać to:
- węgiel i paliwa węglopochodne,
- pellet drzewny,
- drewno kawałkowe oraz inny rodzaj biomasy.
Dla budynków mieszkalnych należy wypełnić deklarację - formularz A, dotyczy ona budynków jednorodzinnych – w tym w zabudowie bliźniaczej i szeregowej, budynków wielorodzinnych oraz budynków zbiorowego zamieszkania – przy czym budynek zbiorowego zamieszkania to budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności jest to hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom wycieczkowy, schronisko, schronisko młodzieżowe, internat, dom studencki, budynek koszarowy, areszt śledczy itp., a także budynek do stałego pobytu ludzi, np. dom dziecka, dom rencistów, dom zakonny.
Deklarację – formularz B, wypełniamy dla następujących rodzajów budynków i lokali: budynków biurowych, piekarni, wędzarni, budynków i lokali gastronomicznych, budynków i lokali – handlowo usługowych, budynków łączności, dworców i terminali, garaży, kotłowni, ciepłowni i elektrociepłowni, budynków i lokali przemysłowych, zbiorników, silosów a także dla budynków oraz lokali magazynowych, ogólnodostępnych obiektów kulturalnych, budynków i lokali muzeów i bibliotek, szkół i instytucji badawczych, szpitali i zakładów opieki medycznej, kultury fizycznej, szklarni, tuneli foliowych, budynków gospodarstw rolnych, budynków i lokali przeznaczonych do sprawowania kultu religijnego oraz czynności religijnych, obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków i objętych indywidualną ochroną konserwatorską oraz dla pozostałych budynków i lokale niemieszkalnych.
Na zgłoszenie źródła ciepła, które było kiedykolwiek uruchomione przed 1 lipca br. obywatel ma aż 12 miesięcy, natomiast jeżeli zostało ono uruchomione po 1 lipca br. termin złożenia deklaracji ulega znaczącemu skróceniu i mamy na to tylko 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia źródła ciepła.
Urzędnik, który otrzymał deklarację w wersji papierowej wprowadza ją do systemu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia jej przez obywatela – w przypadku zgłoszenia źródeł ciepła i spalania paliw kiedykolwiek uruchomionych przed 1 lipca. Deklarację dotyczącą źródeł ciepła i spalania paliw uruchomionych po 1 lipca br. urzędnik ma obowiązek wprowadzić do systemu w terminie 30 dni.
Więcej informacji pod adresem: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow.
Pliki do pobrania
- CEEB - broszura.pdf (PDF) 14440kB
- CEEB - ulotka.pdf (PDF) 1909.56kB
- Informacje o CEEB.pdf (PDF) 164.09kB
Sejmik młodych aktywistów
Masz od 16 do 21 lat? Mieszkasz na terenie Kujawsko-Pomorskiego? Angażujesz się w działalność społeczną? Chcesz zostać liderem lokalnej społeczności i mieć wpływ na przyszłość naszego regionu? Zostań członkiem Młodzieżowego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego! Nabór trwa do 11 marca. Formularz zgłoszeniowy i szczegółowe informacje.
- Mam nadzieję, że [młodzieżowy sejmik] stanie się forum inspirującym do dyskusji i wymiany doświadczeń, które zachęci młodych ludzi do zgłaszania swoich pomysłów. Dodatkowym atutem będzie jego aspekt edukacyjny – dzięki niemu młodzi ludzie będą mogli zapoznać się z mechanizmami tworzenia prawa miejscowego, będą mogli zobaczyć z perspektywy regionalnej pewne problemy, które w tej chwili mogą postrzegać tylko cząstkowo. Liczę także na to, że sejmik młodzieżowy nawiąże współpracę z lokalnymi, czyli miejskimi, gminnymi i powiatowymi młodzieżowymi radami, wzmacniając tym samym integrację społeczności ludzi młodych województwa kujawsko-pomorskiego, a także zacieśni kontakty z odpowiednikami w innych województwach – podkreśla przewodnicząca sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego Elżbieta Piniewska, inicjatorka powstania sejmiku młodych.
Wśród zadań młodzieżowego sejmiku znajdują się m.in. opiniowanie projektów uchwał dotyczących młodzieży podejmowanych przez sejmik województwa, współudział przy tworzeniu wojewódzkich dokumentów strategicznych oraz działania na rzecz młodzieży, szczególnie w zakresie edukacji obywatelskiej i propagowania idei samorządności. Zależy nam na tym, by sejmik dawał młodym ludziom możliwość dyskusji o tym, czym jest lokalna demokracja i prawa obywatelskie, a także nowe pole aktywności, prezentowania poglądów, pomysłów i interesów młodego pokolenia.
Zgłoszenie należy dostarczyć do Urzędu Marszałkowskiego do 11 marca:
- w wersji elektronicznej na adres sejmik@kujawsko-pomorskie.pl
- przesyłając pocztą tradycyjną na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, plac Teatralny 2, 87-100 Toruń z dopiskiem „Rekrutacja Młodzieżowy Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- lub składając dokumenty w sekretariacie Kancelarii Sejmiku - plac Teatralny 2 w Toruniu.
Wymagane dokumenty:
- formularz zgłoszeniowy
- praca pisemna lub prezentacja multimedialna Pierwsze zagadnienie/-a, jakim/-mi powinien zająć się Młodzieżowy Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego – wskaż pole tematyczne i uzasadnij
- rekomendacje i dokumenty potwierdzające dotychczasową działalność społeczną.
Młodzieżowy Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego w liczbach:
- w skład wejdzie 30 członków w wieku 16-21 lat
- kadencja trwa 2 lata
- posiedzenia odbywać się będą minimum raz na kwartał
- na zgłoszenia czekamy do 11 marca.
Czytaj: Sejmik młodych aktywistów. Rozmowa z przewodniczącą sejmiku województwa Elżbietą Piniewską.
- autor: Kancelaria Sejmiku i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
355 tys. wniosków o 500 plus w jeden dzień
Tylko w pierwszym dniu przyjmowania wniosków o „500 plus” na nowy okres świadczeniowy, trwający od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. do ZUS-u wpłynęło ponad 355 tys. wniosków. W samym województwie kujawsko-pomorskim 22,5 tys.
Rodzice dzieci nowo narodzonych już od stycznia mogli składać do ZUS-u wniosek o świadczenie wychowawcze 500 plus na tzw. stary okres świadczeniowy, który kończy się 31 maja br. Od lutego rodzice mogą wnioskować o 500 plus na nowy okres świadczeniowy, który zacznie się od 1 czerwca 2022 r.
- Zaobserwowaliśmy pewne nieprawidłowości w składanych wnioskach. Rodzice, którzy pobierają świadczenie 500 plus z gminy, zamiast złożyć wniosek do ZUS-u na nowy okres świadczeniowy, rozpoczynający się od czerwca 2022 r., składają na stary okres, który kończy się wraz z końcem maja. W tej sytuacji ZUS odmówi przyznania środków, ponieważ rodzice za ten okres pobierają już 500 plus z gmin. Jeśli środki z programu wypłaca już gmina, to nie należy składać drugiego wniosku o świadczenie na ten okres. Gmina nadal będzie wypłacać świadczenie do 31 maja 2022 r. – wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Rodzic, który składa wniosek na nowo narodzone dziecko w lutym może złożyć od razu dwa wnioski na dwa okresy świadczeniowe, ten trwający do 31 maja i na okres trwający od 1 czerwca do 31 maja 2023 r.
Wnioski o przyznanie 500 plus można przesyłać tylko drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowość elektroniczną i portal Empatia. Środki z programu są wypłacane tylko bezgotówkowo na wskazany przez wnioskodawcę numer rachunku bankowego.
W ramach programu złożono do ZUS już ponad 421 tys. wniosków na ok. 657 tys. dzieci, w tym w naszym województwie blisko 26 tys. wniosków na 40,8 tys. dzieci.
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy na czas nauki zdalnej, do 27 lutego
Rodzice i opiekunowie ponownie mogą skorzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Świadczenie przysługuje na opiekę nad dziećmi do lat 8 lub starszymi dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością, gdy placówka oświatowa nie zapewnia opieki z powodu koronawirusa.
Z dodatkowego zasiłku opiekuńczego mogą skorzystać ubezpieczeni rodzice dzieci do lat 8, jak i starszych dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności oraz rodzice lub opiekunowie pełnoletnich osób niepełnosprawnych. - Świadczenie przysługuje na czas nauki zdalnej od 1 do 27 lutego, gdy placówka oświatowa dziecka lub dorosłej osoby niepełnosprawnej jest zamknięta, lub z powodu pandemii działa w ograniczonym zakresie np. gdy lekcje odbywają się w trybie hybrydowym, tj. część dzieci uczy się w szkole, a część w domu. Świadczenie przysługuje także, gdy z powodu pandemii dzieckiem nie może zająć się niania zatrudniona na umowie uaktywniającej lub dzienny opiekun - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje osobie, która podlega ubezpieczeniu chorobowemu. Jednak świadczenie nie należy się, jeśli maluchem może zająć się drugi opiekun, np. rodzic, który korzysta z urlopu rodzicielskiego, wychowawczego lub jest bezrobotny.
Do wypłaty dodatkowego zasiłku opiekuńczego potrzebne jest oświadczenie rodzica. Należy je przesłać pracodawcy lub zleceniodawcy. Rodzic, który prowadzi własną firmę, składa dokument w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych - może to zrobić przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Wzór oświadczenia jest na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl).
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
ZUS rozpoczął wysyłkę PIT-ów za 2021 rok
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę formularzy PIT za 2021 rok. Deklaracje podatkowe trafią do osób, które w ubiegłym roku chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS, np. emeryturę, rentę lub zasiłek. W regionie otrzyma je 526,5 tys. osób.
Jak co roku, ZUS rozpoczął wysyłanie deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Do końca lutego, każdy kto w 2021 roku choćby tylko jeden raz pobrał świadczenie z ZUS, otrzyma deklarację podatkową. - Deklaracja PIT dostępna będzie również na profilu na portalu PUE ZUS. Wystarczy zalogować się na PUE ZUS i wybrać zakładkę [Świadczeniobiorca] > [Formularze PIT]. PIT dostępny będzie w formie PDF. Można go w każdej chwili wydrukować lub zapisać na dysku komputera - wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
PIT-40A otrzymają emeryci i renciści, którzy przynajmniej w grudniu pobierali świadczenie z ZUS. Deklaracja ta trafi także do osób, które korzystały ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy renty socjalnej.
PIT-11A to informacja o dochodach dotycząca osób, które pobierały zasiłki chorobowe i macierzyńskie oraz tych, które w momencie rozliczania podatku nie są już świadczeniobiorcami ZUS. PIT-11A otrzymają także świadczeniobiorcy, którzy mają nadpłatę podatku.
PIT-11 otrzymają z kolei osoby, które pobrały w ubiegłym roku świadczenie należne po osobie zmarłej lub alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego przez ZUS dla osób alimentowanych na podstawie wyroku sądu lub ugody.
Co ważne, tak jak w ubiegłym roku, tak i w tym roku ZUS nie rozlicza świadczeniobiorców z nadpłatą podatku. Otrzymają oni PIT 11A, czyli informację o dochodach, a zwrot nadpłaty podatku dostaną bezpośrednio z urzędu skarbowego. - Warto również przypomnieć, że ZUS nie wysyła z urzędu PIT po zmarłym małżonku, małżonce. Jeżeli chcemy wspólnie rozliczyć się ze zmarłym, to należy pisemnie lub osobiście wystąpić do ZUS o PIT - tłumaczy rzeczniczka.
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Geodezja - Informacja
3 i 4 lutego (czwartek i piątek) ze względu na prace konserwacyjne programu Ośrodek Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej oraz Ewidencja Gruntów i Budynków nie będą obsługiwały geodetów i interesantów.
Pożegnanie zastępcy komendanta radziejowskiej PSP
Uroczysty apel związany z odejściem na emeryturę brygadiera Jarosława Stokwisza odbył się 28 stycznia 2022 r. w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Radziejowie. Brygadier Stokwisz służył w strukturach straży pożarnej 35 lat.
W uroczystości udział wziął Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP starszy brygadier Jacek Kaczmarek, a także zaproszeni goście: m.in. starosta Jarosław Kołtuniak i wicestarosta Grzegorz Piasecki, wójtowie i burmistrzowie gmin z powiatu radziejowskiego, Komendant Powiatowy Policji mł. insp. Tomasz Pacholski, dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Sebastian Jankiewicz oraz Powiatowy Inspektor Sanitarny Beata Nenczak. Wszyscy dziękowali emerytowi za współpracę oraz życzyli mu wszystkiego dobrego. Zaraz po tym serdecznie przywitali nowego zastępcę komendanta KP PSP w Radziejowie - młodszego brygadiera Macieja Góreckiego, którego podczas uroczystości powołał komendant wojewódzki.
Brygadier Jarosław Stokwisz służbę w jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej podjął 1 września 1987 roku jako kadet w Szkole Chorążych Pożarnictwa w Poznaniu. Tytuł magistra uzyskał na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w 2008 r. Ukończył również studia podyplomowe z bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w zakresie zajmowania przez strażaków stanowisk oficerskich związanych z kierowaniem działaniami ratowniczymi. 15 lipca 2010 roku Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej powołał bryg. Stokwisza na stanowisko Zastępcy Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Radziejowie. Funkcję tę pełnił do 31 stycznia 2022 r. przez wiele lat był również rzecznikiem prasowym radziejowskiej komendy PSP. Za swoją nienaganną i długoletnią służbę był wielokrotnie nagradzany i odznaczany.
Życzymy brygadierowi Jarosławowi Stokwiszowi przede wszystkim zdrowych, długich, spokojnych i szczęśliwych lat spędzonych na emeryturze, a także radości z podejmowania nowych wyzwań, zaś młodszemu brygadierowi Maciejowi Góreckiemu serdecznie gratulujemy.
Galeria zdjęć