marzec 2022

Światowy Dzień Konsumenta

15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. W Polsce obchodzony jest on oficjalnie od 2000 roku, na świecie od 1983 roku. W obliczu wojny na Ukrainie tegoroczne hasło brzmi: "Wszyscy jesteśmy konsumentami". Z tej okazji  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował poradnik konsumencki w języku ukraińskim, a także ostrzeżenie przed fałszywymi zbiórkami i próbami wyłudzenia pieniędzy.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotarła skarga konsumenta na podwójne przewalutowanie wpłaty na pomoc ukraińskim ofiarom rosyjskiej agresji wojskowej. Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające i wystąpił do pośredników płatności: spółki Pay Pal oraz właściciela serwisu Facebook – spółki Meta. Urząd sprawdzi, czy konsumenci są wystarczająco informowani o zasadach dokonywania płatności i przewalutowania.

Jeśli decydujemy się na wsparcie finansowe, to sprawdźmy dokładnie cel zbiórki i jej zasady. Przestrzegamy przed pochopnym przelewaniem pieniędzy na niezweryfikowane akcje charytatywne, ponieważ istnieje ryzyko, że mogą się pod nie podszywać oszuści. - Apeluję do pośredników płatności, by konsument, który chce finansować pomoc dla uchodźców z Ukrainy, nie ponosił dodatkowych, nieuzasadnionych kosztów takiego działania – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd cały czas sprawdza zasady pobierania płatności od osób, które chcą pomóc ukraińskim ofiarom rosyjskiej agresji wojskowej. Te działania mają związek ze skargą konsumenta, który, chcąc pomóc, wpłacił pieniądze na jedną ze zbiórek udostępnionych na portalu Facebook przez organizację charytatywną. Jak twierdzi, nie miał świadomości, że jego konto zostanie pomniejszone nie tylko o kwotę przekazaną w ramach zbiórki, ale także o koszt podwójnego przewalutowania tych środków: ze złotych na dolary, a następnie z dolarów na euro. 

Wspierasz uchodźców z Ukrainy? Możesz zapewnić schronienie, wsparcie finansowe lub rzeczowe? Wejdź na stronę pomagamukrainie.gov.pl i zobacz, jak możesz pomóc.

  • Weryfikuj zbiórki, czytaj regulaminy pośredników płatności.
  • Nie klikaj w linki otrzymane smsem, namawiające do wpłaty, nie ufaj wiadomościom e-mail rzekomo od obywateli Ukrainy, którzy proszą o przekaz pieniężny.
  • Wpłacaj pieniądze oficjalnie działającym organizacjom charytatywnym, a nie na indywidualne konta.

_______________________________

Pomoc dla konsumentów:
Infolinia konsumencka: tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16, e-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Powiatowy rzecznik konsumentów przyjmuje osobiście od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30-15:30 w pokoju nr 6 (parter) pod adresem: Starostwo Powiatowe w Radziejowie, ul. Kościuszki 17, 88-200 Radziejów, tel./fax: 54 285 30 18, wew. 128 , e-mail: rzecznik@radziejow.pl

Poradnik konsumencki w języku ukraińskim

wstecz